Bejelentkezés (tagjainknak)
E-mail:
Jelszó:
Elfelejtett jelszó
Tagnak jelentkezem

Google
 
Egyesületünk a Magyar Autós Szakmai Szövetség alapító tagja
Egyesületünk a Magyar
Autós Szakmai Szövetség alapító tagja
 
 
 
 
 
Külföldi autóvásárlás fórum (index.hu)
 
 
Céges vásárlások mozgatják a piacot
2014-01-09
Forrás: nepszava.hu

Kismértékben növekedett tavaly az újautó-forgalombahelyezések száma, és ez a tendedncia idén is folytatódhat. Az értékesített személygépkocsik majd' háromnegyedét cégek vásárolták meg, és idén sem várható érdemi változás. Az elmúlt időszakban viszont jelentős mértékben bővült a hazsnáltautó-import és egyre több 10 évesnél idősebb gépkocsi érkezik Magyarországra.

.Évi 150 ezer új gépkocsit kellene értékesíteni ahhoz, hogy legalább ne öregedjen tovább a hazai személygépkocsi-állomány. Jelenleg a 3 millió autót tartanak nyilván, s ezek átlagéletkora 12 év. Ez rontja a közlekedésbiztonságot, és az idősödő autópark üzemeltetése is drága, a környezeti terhelésről nem is szólva.

Idén némi forgalomnövekedésre számítanak a szakemberek, így a tavalyi 60 ezerrel szemben 62 ezer új gépkocsit helyezhetnek forgalomba. A DataHouse előrejelzése szerint 2020-ban még kedvező kürülmények között is legföljebb 80 ezer új személyautót adnak el a hazai autókereskedők.

Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesóletének (MGE) ügyvezető elnöke megjegyezte, a válság előtti utolsó "békeévben" még 176 ezer új és 24 ezer használt autót adtak el Magyarországon, tavaly már csak 56 ezer új és 71 ezer használt kocsit értékesítettek a kereskedők. Erdélyi szerint növekedett a 15-20 éves járművek aránya a használtautó-behozatalban, ezért az MGE azt javasolja a kormánynak, hogy legfeljebb 13-14 éves autókat lehessen behozni.

Fojt Attila, a magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke a Népszavának elmondta, a tavaly importált használtautók nagyjából 20 százaléka, vagyis 14 ezer gépkocsi kora haladta meg a 10 évet. Tavaly 480 ezer használt gépkocsi cserélt gazdát, s ennek alig 3 százaléka sorolható a környezetet valóban nagyobb mértékben terhelő autók közé.

Az egyesület elnöke ugyanakkor elismerte, a hazai piacon is viszonylag magas a 10 évesnél idősebb kocsik aránya, hiszen míg Nyugat-Európában a válság után 3-5 évről 4-6 évre, Magyarországon pedig ennél is hosszabbra nyúlt az autók cseréjének átlagos ideje.

Az egyesület elnöke bizakodóbb előrejelzést adott az újautó-piac bővüléséről, szerinte az MGE által közölt prognozisnál gyorsabban növekszik majd az új autók értékesítése. Azzal Fojt Attila is egyetértett, hogy az optimális újautó-értékesítés évi 150 ezer lenne, főleg ha figyelembe vesszük, hogy az alig 8,5 milliós Ausztriában tavaly mintegy 320 ezer új gépkocsit értékesítettek.

Azzal viszont már nem értett egyet a szakember, hogy akár életkor alapján is központilag korlátozzák a használtautó-behozatalt. Ez amúgyis ütközne az áruk szabad áramlásáról szóló uniós jogszabállyal. Az idősebb autók között lehetnek értékes old timerek is. Fojt arra is felhívta a figyelmet, hogy 2012. januárjától a regisztrációsadó-szabály a korszerűbb motorral szerelt gépkocsikat preferálja.

Az MGOE elnöke hozzátette, a használtautó-behozatal stabilizálódik, s várhatóan idén is 70 ezer körül lesz, míg a növekvő újautó-értékesítéssel párhuzamosan 2014-ben a használtautó-eladások száma valamivel 480 ezer fölé emelkedhet. Ez talán bővíthati a legszűkebb keresztmetszetet, az 1-3 éves, alsó-közép, középkategóriás használtautó-kínálatot - közölte Fojt Attila.

Az új- és a használtmotorkerékpár-piac élénkitése és egy arányosabb adóterhelés érdekében a MGOE egyetért a motorkerékpárok regisztrációs adójának csökentésével. Az egyik legnépszerűbb, korszerű robogó árának adótartalma ma például meghaladja a 60 százalékot.

Több kicsi, kevesebb nagy

A múlt évben 11 500 kishaszonjárművet értékesítettek, idén 10 százalékkal több kelhet el, így 12 500 találhat új gazdára. Az MNB kedvezményes hitele is hozzájárult az eladások emelkedéséhez - vélte Erdélyi Péter. A nagyhaszonjárművek piacán idénre 20-25 százalékos csökkenésre számítanak a szakemberek, ami 3600 új eladást jelent.

Tavaly ugyanis azért bővült 20 százalékkal ez a piac szegmens, mert az uniós előírások miatt Euro 6-os motorokra kell átállniuk a fuvarozóknak, s így sok vállalkozás előrehozta a vásárlást.

További gond, hogy az eladás 85 százaléka 16 tonna feletti nyerges vontató, ezeket elsősorban nemzetközi fuvarozásra használják, s többnyire nem Magyarországon szervizelik a járműveket. Ez egyébként lakmuszként jelezheti, hogy a belső piac stagnálása is fékezi a nagyhaszonjárművek értékesítését.

Bihari Tamás



Kommentek

Jani
janoska223344@indamail.hu
2014-02-02 00:17:23
Idén Január 1-től a külföldről behozott autók után vagyonszerzési illetéket kell fizetni.
Ugyanúgy marad a regisztrációs adó és még akkor erre jön rá a vagyonszerzési illeték?
Illetve egy olyan kérdésem lenne még ,hogy eddig volt átírási illeték, ha belföldön vettem autót ugyanúgy marad az is és akkor még erre jön rá vagyonszerzési illeték vagy, hogy van ez?
Válaszokat előre is köszönöm.
Jani
janoska223344@indamail.hu
2014-02-02 00:14:00
Idén Január 1-től a külföldről behozott autók után vagyonszerzési illetéket kell fizetni.
Ugyanúgy marad a regisztrációs adó és még akkor erre jön rá a vagyonszerzési illeték?
Illetve egy olyan kérdésem lenne még ,hogy eddig volt átírási illeték, ha belföldön vettem autót ugyanúgy marad az is és akkor még erre jön rá vagyonszerzési illeték vagy, hogy van ez?
Válaszokat előre is köszönöm.
Szóljon Ön is hozzá! Hozásszólások száma: 2
Becenév: *
E-mail: *
Komment: *