Az illetékesek szerint a kereskedők felelőtlensége miatt nem javul a budapesti vizsgahelyzet

A budapesti kereskedőknek felelősségteljesebben kellene kezelnie az időpontfoglalásokat.

Országosan, de elsősorban Budapesten és Pest megyében évek óta komoly problémák tapasztalhatók a külföldről behozott autók első magyarországi forgalomba helyezésével kapcsolatban. Ebben az ügyben hónapok óta tárgyalásokat folytatunk a Miniszterelnökség Területi Közigazgatásért Felelős Államtitkárával.

Már az elmúlt év novemberében kiadott sajtóközleményünkben kifejtettünk az MGOE álláspontját a kialakult helyzettel kapcsolatban.

A felvetett kérdésekre rendre azt a válasz kapjuk, hogy ez nem igazán kardinális probléma, mivel csak kevés kereskedőt érint ez a kérdés. Meglátásunk szerint azonban nagyon is kardinális problémáról van szó. Álláspontunk szerint azonban a helyzet továbbra is kritikus, hiszen több ezer autókereskedőt és importőrt, valamint ebből következően több tízezer munkavállalót érint rendkívül hátrányosan a kialakult helyzet, veszélyeztetve az érintettek megélhetését. Ez pedig tarthatatlan, és morálisan sem elfogadható állapot. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a koronavírus-járvány miatt amúgy is rendkívül nehéz helyzetben van az egész ágazat.

A legutóbbi, februárban lefolytatott személyes megbeszélésünk alkalmával a törvényalkotókat képviselő Dr. Tuzson Bence, a Miniszterelnöki Kabinetiroda kormányzati kommunikációért felelős államtitkára, Dr. Uzsák Katalin helyettes államtitkár, valamint Dr. Sára Botond, Budapest Főváros kormánymegbízottja támogatásukról, valamint a helyzet megnyugtató orvoslásáról biztosították az MGOE képviselőit.

Ígéretet kaptunk arra vonatkozóan, hogy a Mozaik, valamint a Vas Gereben utcában található vizsgahelyszínek ismét kétműszakos munkarendben kezdenek el dolgozni. Ezt sikerült is megvalósítani, de a várakozási idő ennek ellenére nem változott. Emellett az akkori tervek szerint bevonásra kerülnek a Magyar Autóklub telephelyei is az első műszaki vizsgáztatás intézményébe. Ez Budapesten további 4 vizsgaállomást, országszerte pedig több mint 40 állomást jelentene. Az online időpontfoglalási rendszerben az egy alvázszámra érkező dupla foglalások törlésre kerülnek, hogy ezáltal is extra vizsgahelyek szabadulhassanak fel. A törvényhozók akkori becslései alapján ezek a változások 1-1,5 hónapon belül fogják éreztetni hatásukat.

Az elmúlt időszak tapasztalatai azt mutatják, hogy a várakozási idők a külföldről behozott autók első műszaki vizsgáztatására csak még tovább növekedtek. Jelenleg mindkét kérdéses helyszínen nagyságrendileg 45 napot kell várni a vizsgáztatásra.

autó műszaki átvizsgálását végző szakember munka közben

Legutóbbi megkeresésünkkel kapcsolatban az illetékes kormányhivatal arról tájékoztatott bennünket, hogy az elmúlt időszakban több változás is történt a Vas Gereben és Mozaik utcai vizsgaállomásokon. A 2020. február 15-én bevezetett informatikai fejlesztéseknek, illetve a munkaszervezési folyamatok átalakításának és a humánerőforrás optimalizálásának, valamint annak a ténynek köszönhetően, hogy a két érintett állomáson ismét bevezették a kétműszakos munkarendet, összesen 5104 új időpontot biztosítottak az ügyfelek számára a vizsgált időszakban.

Vagyis a végrehajtott reformoknak, a korábban kiesett humánerőforrás pótlásának, valamint bővítésének eredményeképpen biztosított, hogy a fővárosban üzemelő vizsgabázisok maximális kihasználtsággal üzemelhessenek.

A hivatal arra is felhívta a figyelmet, hogy kiemelkedően magas, közel 50 százalékos azoknak a járműveknek a száma, melyeket a kereskedők bejelentenek vizsgára, ám végül nem jelentek meg a vizsgaállomáson a lefoglalt időpontban. A vizsgált időszakban összesen 2622 ilyen eset történt. Egyúttal kiemelték, hogy az újonnan megnyitott foglalható időpontok vonatkozásában már csökkenő tendencia figyelhető meg.

Mivel a hivatal meglátása szerint a koronavírus-járvány miatt hatályban lévő veszélyhelyzet ellenére is teljes kihasználtsággal működnek a fővárosi vizsgaállomások, így a kapacitások további növelését nem tartják indokoltnak. Ezzel párhuzamosan természetesen tovább folytatódik az informatikai és humánerőforrás fejlesztés, ám véleményük szerint a jelenleg használt időpontfoglalási rendszer megfelelően működik. A meglévő kapacitás hatékonyságát úgy lehetne leghatékonyabban növelni, ha az ügyfelek, vagyis a kereskedők fegyelmezettebben, felelősségteljesebben kezelnék a lefoglalt időpontokat.

Semmi esetre sem szabad figyelmen kívül hagyni a tényt, hogy az import használt autók hazai forgalomba helyezésével, valamint a honosítási eljárással kapcsolatos szigorítások, a forgalomba helyezési eljárások irreálisan hosszúra nyúlt várakozási ideje gyakorlatilag ellehetetlenítik a hazai gépjármű-kereskedők működését. Ezt támasztják alá a statisztikák is, hiszen 2020-ban 17 százalékkal esett vissza a külföldről behozott használt autók számra 2019-hez képest. Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy mindez csak a véletlenek szerencsétlen együttállásának vagy tudatos döntések sorozatának az eredménye-e?

Természetesen a kialakult helyzettel kapcsolatban Egyesületünk elnöke, Fojt Attila is elmondta meglátásait.

„Alapvetően három problémakör van. Budapesten a legrosszabb a helyzet, ahol 45 napos várakozási idővel kell kalkulálni. A pest megyei most már lassan kezd hasonlítani a budapestihez, mivel a fővárosiak próbálnak időpontot szerezni Pest megyében, ezért most már itt is felment a várakozási idő nagyjából 38-43 napra, de ez még mindig kedvezőbb, mint Budapesten. És van egy országos probléma, ami szintén a fővárosi gondok miatt alakult ki, így országszerte lényegesen megnövekedett a várakozási idő, jelenleg 35-40 napra adnak időpontokat. Tehát gyakorlatilag azt lehet tapasztalni, hogy a budapesti vizsgáztatási szisztéma sikertelensége durván rányomja a bélyegét az országos vizsgáztatásra, és a külföldről behozott autók első magyarországi forgalomba helyezésére” – árulta el Fojt Attila.

Természetesen az illetékes hatóságokkal folytatott folyamatos egyeztetések során azt tapasztaljuk, hogy az érintett döntéshozók próbálnak mielőbb mindenki számára megnyugtató és elfogadható megoldást találni a problémára. Ennek ellenére Egyesületünk álláspontja egyértelműen az, hogy a jelenlegi helyzet teljes mértékben nonszensz, és elfogadhatatlan. Egyúttal sajnálattal tapasztaljuk, hogy az általunk tett érdemi javaslatok közül nagyon keveset fogadtak el.

„Egyesületünk már 2020 szeptemberében jelezte az illetékes hatóságok felé, hogy a Budapesti vizsgaállomásokon komoly hiányosságok tapasztalhatóak, de sajnálatos módon ezek a problémák továbbra is fennállnak. És mivel a budapesti vizsgáztató állomásokon a bejelentett autók és a megjelent autók között durván 40 százalékos különbség van, ezért a két vizsgáztató állomásnak a hatékonysága messze elmarad az elvárható szinttől” – hangsúlyozta az elnök.

„Tény, hogy a budapesti kereskedőknek egy kissé felelősségteljesebb magatartást kellene tanúsítania. A kereskedők indokolatlanul bejelentenek autókat, amiket aztán nem visznek el vizsgáztatni a budapesti vizsgáztató állomásokra, ami igaz, de azért, mert a rendszer rossz. Mi ezt már múlt év szeptemberében jeleztük. Voltak javaslataink a helyzet megoldására, de ennek semmilyen kézzel fogható eredménye sem volt.”

„A többi helyszínen más a rendszer, és ezért is kevesebb a várakozási idő Pest megyében, és országosan egyaránt. Ezért a műszaki vizsgáztató állomások sokkal nagyobb hatékonysággal dolgoznak. A Pest megyei vizsgáztató állomásokon, Cegléden, Gödöllőn, Pomázon, Szigetszentmiklóson és Vácon nincs olyan, 60 százalékos megjelenési arány. Sajnos a két budapesti helyszínen, a Mozaik és a Vas Gereben utcában ez a tapasztalat, elsősorban a rendszer a hiányosságai, és részben a kereskedők felelőtlen magatartása miatt.”

„Pest megyében idén márciusban vált kardinálissá a probléma, amikor a váci vizsgáztató állomásról elvitték a vizsgabiztosokat, ettől kezdve már Pest megye is elesett. Be is akarták zárni a váci vizsgáztató állomást, mert nem volt elegendő humánerőforrás, hogy üzemelni tudjon. De egyesületünknek sikerült elérni, hogy nagyjából egy hét bezárás után újra kinyisson az állomás, és folytatódhasson a munka. Sajnos a budapesti vizsgáztatási probléma az begyűrűzik főleg Pest megyébe, és kisebb mértékben országos szintre is.”

„Természetesen a várakozási idők növekedésébe a pandémia is belejátszik, mert például a ceglédi vizsgaállomás két hétig be volt zárva a járványhelyzet miatt, de a kialakult helyzet összességében a rendszernek a hibája. Való igaz, hogy mi kereskedők is követünk el hibákat, de ha az Egyesületünk javaslatait valamilyen szinten befogadnák a döntéshozók, akkor sokkal kisebb lenne ez a várakozási idő.”

„Az a tragédia az egészben, hogy minden rendszer más. A Pest megyei vizsgáztató rendszernél, ahol valamelyest kedvezőbb a helyzet és a várakozási idő 38-43 nap – attól függően, hogy melyik állomást nézzük –, konkrét javaslataink vannak, amelyeket egyelőre nem hajlandók elfogadni. Márpedig ha ezeket elfogadnák, akkor Pest megyében a vizsgáztatási határidők legalább 20-30 csökkenhetnének.”

„A kialakult helyzet alapvetően nem a kereskedők hibája, de tény, hogy mi is követünk el hibákat. Szóval arra szeretnék kérni minden budapesti kereskedőt, hogy segítse a hatóság munkáját azzal, hogy ha sikerült az autót valahol máshol levizsgáztatni, vagy az ügyfél visszamondta a megrendelést (mert sajnos ilyen elő szokott fordulni), akkor legyenek kedvesek sztornózni az időpontfoglalást. Mert ha időben lemondják, akkor a hatóságnak van ideje és lehetősége ismét megnyitni a sztornózott időpontokat, akkor számottevően csökkenteni lehetne a jelenlegi 45 napos várakozási időt” – zárta gondolatait Fojt Attila.

 

Amennyiben Ön is rendelkezik tapasztalatokkal az első műszaki vizsgáztatás kapcsán kialakult helyzetről, kérjük ossza meg velünk kommunikációs csatornáink valamelyikén.

Oszd meg ezt a cikket!