A chiphiány miatt mélypontra kerültek az újautó-eladások

Még a tavalyi év leggynegébb hónapjánál is rosszabbul teljesített a hazai újautó-piac januárban.

Idén januárban összesen 8088 darab új autót helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 8,8 százalékkal kevesebb, mint a tavaly januári eredmény. Ezzel párhuzamosan 10 606 darab használt import autó kapott rendszámot hazánkban, ami 7,2 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbi mennyiséghez képest – derül ki a DataHouse legfrissebb statisztikáiból.

Vagyis az országban forgalomba helyezett személyautók körében tovább nő a használt autók jelentősége, ugyanis a piaci adatokból kiderül, hogy az autóipart jelenleg sújtó globális chiphiány követekeztében egyre tovább mélyül a kínálat esetében tapasztalható válsághelyzet. Az új autók tekintetében az idén januári eredmény még a tavalyi év mélypontjának számító decemberi számokat is alulmúlja, amikor összesen 8742 autót helyeztek forgalomba hazánkban.

Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója szerint ennek a folyamatnak köszönhetően a vásárlók az új autók piacáról jelenleg hiányzó mennyiséget kényszerűen a használtautó-piacról igyekeznek pótolni. Ez pedig egyértelműen élénkítő hatással van a használtautó-importra.

A külföldről behozott használt autók között továbbra is a korábbi években megszokott kép rajzolódik ki. Januárban a legnépszerűbb márkának a Volkswagen bizonyult, mintegy 11 százalékos részesedéssel. A második helyet a 10 százalékot birtokló Opel szerezte mg, míg a képzeletbeli dologó legalsó fokára a Ford állhatott fel 9 százalékos eredménnyel.

használt autók egymás mellett

Bár a negyedik helyet megkaparintó Toyota csak 6 százalékos részesedést tud felmutatni, jóval elmaradva az első hármastól, ám az új autók piacán az idei év első hónapjában a japán gyártó bizonyult a legnépszerűbbnek, megelőzve az évek óta domináló Suzukit.

A szakemberek úgy számolnak, hogy az újautó-piacon a chiphiány miatt kialakult helyzet lassan eléri a mélypontot, így az elkövetkező hónapok során az eladási eredmények minden bizonnyal stagnálni fognak. Ennek ellenére az iparági szereplők legoptimistább vélekedése szerint is csak az év közepén kezdődhet enyhülni a helyzet.

Amennyiben az év második felére a gyártás volumene valóban képes lesz megközelíteni a korábbi szintet, akkor a 2021-ben forgalomba helyezett közel 122 ezres mennyiséghez hasonló eredménnyel lehet számolni idén. A derülátóbb várakozások alapján nem kizárt a néhány százalékos javulás lehetősége sem.

Ezzel párhuzamosan a szakértők azzal kalkulálnak, hogy egész évben kitart majd a használtautó-import lendülete, amely azt eredményezheti, hogy a tavalyi évben teljesített 132 ezer után akár 140 ezer külföldi használt autó is érkezhet hazánkba idén.

Oszd meg ezt a cikket!