Elbukott a regadó

Forrás: index.hu 

Az Európai Közösségek Bírósága (ECJ) csütörtöki ítéletében az uniós jogszabályokkal elentétesnek minősítette a magyar regisztrációs adótörvény más tagállamokból hozott használt autókat diszkrimináló szabályait. Több mint 60 ezer autó után több milliárd forintot lehet majd visszaigényelni.

Az ECJ elé tavaly került két magyar ügyben a bírák bizonyítottnak látták, hogy az uniós csatlakozástól 2005 decemberéig az uniós elvek alapján jogosan kérhető regadónál sokkal többet kellett fizetni a behozott használt autók után. 

A két ügy részletei az ECJ honlapján megtalálhatók: Nádasdi Ákos (C-290/05) kontra Vám- és Pénzügyőrség Észak-Alföldi Regionális Parancsnoksága, illetve Németh Ilona (C-333/05) kontra Vám- és Pénzügyőrség Dél-Alföldi Regionális Parancsnoksága. 
Az ítéletnek az ECJ rendelkezései szerint nincsen időbeli korlátja, tehát a becslések szerint 60-65 ezer unióból származó használt autó után kérhetik vissza az érintettek a feleslegesen befizetett összeget. A visszaigénylés gyakorlati menetéről a kormánynak kell döntenie. 

A magyar regadót elmeszelő döntés a közhiedelemmel ellentétben nincsen kapcsolatban azzal a törekvéssel, hogy ezt az adónemet tíz év leforgása alatt minden tagállamban forgalmi típusú adó váltsa fel. Az ECJ Magyarországon csupán a jelenleg érvényes, évtizedek óta ismert szabályok betartását kéri számon. Így a bírák nem fogadták el a magyar kormány képviselőinek érvelését, hogy jóhiszeműen sújtották volna magasabb adóval a behozatalt. 

Az eljárás során a magyar kormány a visszamenőleges hatályt kézzel-lábbal próbálta kivédeni, például arra hivatkozva, hogy nem tudnak utolérni minden egyes érintettet. A valóság viszont az, hogy a vámhatóság a 2004/2005-ben behozott használt autókra kiszabott (immár kimondható: jogtalanul magas) regadó befizetésének utólagos igazolását még ezekben a napokban is, akár a lakcímre kiszállva követelte az érintettektől. 

Mint arról a Totalcar és az Index korábban részletesen beszámolt, az uniós tagállamok adókivetési gyakorlatát az alapszerződés 90. cikkelye szorítja könnyen átlátható korlátok közé. A Magyarország által a csatlakozási szerződés aláírásával elfogadott rendelkezés azt biztosítja, hogy hasonló kül- és belföldi áruk között nemzeti adójogszabály a behozatal hátrányára nem tehet különbséget. 

Ehelyett a regisztrációs adót évekig a használt autó értékének figyelmen kívül hagyásával vetették (vetik) ki. A tetszőleges életkorú behozott autó után 2004/2005-ben az új autók adóját követelte a vámhatóság. A 2006-os év annyi változást hozott, hogy az autó valódi értékvesztését meg sem közelítő "kedvezményt" adnak a regadóból. A törvény szerint betöltött 9 (kilenc) év kell az autók értékének megfeleződéséhez. 

Az elmarasztaló ítéletnek nagyon sok előjele volt. Az Európai Bizottság a 2005. október közepén Magyarországhoz intézett levelében arra figyelmeztetett, hogy a regisztrációs adótörvény sérti az EK-Szerződésnek a hazai és más tagállamokból származó termékek egyenlő bánásmódjáról szóló rendelkezéseit. 

Ezt követően az Országgyűlés rohammunkában szabta át a regisztrációs adó 2006-ban hatályos szabályait. Mint az Index megírta, ezzel ugyanúgy gondok vannak, mivel az új avulási szabályok sem garantálják minden egyes esetben, hogy a behozatalkor kivetett adó nem haladja meg a magyar rendszámú, hasonló használt gépjárművek értékébe beépülő megmaradt adótartalmat. Az Európai Bizottság a 2006-os gyakorlat tarthatatlanságára idén nyáron újabb levélben figyelmeztette Magyarországot. 

A Pénzügyminisztérium hónapok óta semmit nem volt hajlandó nyilatkozni a regadó várható sorsáról kapcsolatban. Az elmarasztaló ítélet nyomán várhatóan újabb kapkodás veszi kezdetét. A szóbeszédként terjedő hírek szerint felmerült a használt autók regadó alóli teljes mentesítése. Könnyen belátható, mit okozna ez: új autóként csak teherautót helyeznének forgalomba az országban...

Oszd meg ezt a cikket!