Ezekből az autómárkákból valók a legidősebb példányok a magyar utakon

Négy és fél év alatt kereken egy évet öregedett a magyarországi személygépjármű-állomány.

Sose volt még annyira idős a magyarországi személygépjármű-állomány, mint jelenleg, ugyanis a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adatai alapján a 2021-es év végén a hazánkban forgalomban lévő járművek átlagos életkora elérte a 15 évet.  A Das WeltAuto felhívta a figyelmet, hogy a tendencia további romlását eredményezheti a használt import helyzete, ugyanis a külföldről behozott autók több mint 60 százaléka már most is öregnek számít.

Míg 2017 júniusának végén kereken 14 év volt az átlagéletkor, addig négy és fél év alatt pontosan egy évvel lettek idősebbek a magyar utakon futó személygépjárművek. Megjegyzendő, hogy ezalatt az időszak alatt 619 ezerrel bővült az állomány, jelenleg mintegy 4 millió személygépkocsi van forgalomban hazánkban. Ugyanebben az időszakban a motorkerékpárok átlagos életkora 18,1-ről 20,1 évre emelkedett, miközben a létszámuk 171 834-ről 202 521-re növekedett.

használt autók egymás mellett

Tóth Péter, a Das WeltAuto értékesítési igazgatója úgy látja, ezek az autók öt éven belül használhatatlanná válnak, vagy gazdasági totálkárosok lesznek, ugyanis nagyon sokba kerül műszaki szempontból tisztességesen rendbe hozni az olcsón vásárolt, de öreg autókat. A helyzetet tovább rontja, hogy a piac jelenleg képtelen érdemben fiatalodni. Tavaly összesen 132 205 darab import használt autó érkezett hazánkba, amelyek 63 százaléka 2012 előtt készült, vagyis már elmúlt 10 éves.

További súlyosbító tényezőnek számít a globális chiphiány, illetve az, hogy az ellátási és beszállítói láncban is komoly fennakadások tapasztalhatók. Most pedig az orosz-ukrán háború akadályozza a gyártók munkáját. Mindezeknek köszönhetően az elmúlt két évben jelentősen megnövekedett az új autók gyártási és kiszállítási ideje. Ennek hatására a használt autók piacán is számottevő áremelkedést lehet tapasztalni. 2021-ben a népszerűbb modellek akár harmadával magasabb áron cseréltek gazdát, mint korábban.

Szakértők arra számítanak, hogy az újautó-piac legkorábban csak 2024-ben térhet vissza a megszokott kerékvágásba. Ez egyúttal a magyarországi használt autók árának növekedését, illetve a hazai személygépjármű-állomány átlagéletkorának további romlását vetíti előre. Márkák tekintetében jelenleg a Fiatok számítanak a legidősebbnek Magyarország útjain. Az olasz cég autói átlagosan 16,9 évesek. A második helyet a Volkswagen foglalja el 16,6, a harmadikat pedig az Opel 16,5 évvel.

Ezek jelenleg a leggyakoribb autómárkák Magyarországon:

autómárkák darabszáma és átlagéletkora Magyarországon

Oszd meg ezt a cikket!