Fontos változás a külföldről behozott járművek honosításával kapcsolatban!

Mostantól a Magyar Autóklub telephelyein is lehet honosítási eljárásra jelentkezni.

Országosan, de elsősorban Budapesten és Pest megyében évek óta komoly problémák tapasztalhatók a külföldről behozott autók első magyarországi forgalomba helyezésével kapcsolatban. Ennek elsődleges oka a rendszer túlterheltsége. Az utóbbi években az import autók számának növekedésével nem tartott lépést a vizsgáló állomások teljesítő képessége. Egyesületünk több alkalommal is jelezte a terület illetékeseinek a problémát, és tárgyalásokat folytatunk annak érdekében, hogy a helyzet mielőbb megoldásra kerüljön.

Az illetékesekkel történt egyeztetések során a Magyar Gépjármű-kerekedők Országos Egyesülete 2020-ban ígéretet kapott arra vonatkozóan, hogy a Magyar Autóklub telephelyeit is bevonják az első műszaki vizsgáztatás intézményébe.

Ez fokozatosan ebben az évben országosan megvalósul. Az ezzel kapcsolatos új helyzet kezelésére a használtautó kereskedők képviseletében, Borka J. Balázs, egyesületünk kommunikációs igazgatója a tegnapi nap folyamán tárgyalt Czibulya Sándorral, a Magyar Autóklub műszaki igazgatójával. Erre azért is nagy szükség volt, mert az eddigi eljárási rendtől némileg különböző az Autóklubnál alkalmazott rendszer.

BMW M3 Competition szemből

Országosan a külföldről behozott gépjárművek honosítására a Magyar Autóklub mind a 44 telephelyén is van lehetőség. Ehhez jelenleg szükség van a COC, vagyis a Certificate of Conformity tanúsítványra. Bár ezt egyelőre még egyes vizsgaállomásokon nem kérik és továbbra is kérdéses, hogy valóban kell-e ez a dokumentum vagy elégnek kell lennie a harmonizált forgalmi engedélynek. Egyesületünk véleménye szerint a vonatkozó jogszabály az utóbbira tér ki, ez pontosan úgy hangzik, hogy ha a gépjármű rendelkezik típusazonosító adattáblával, akkor nem szükséges a COC dokumentum. A vonatkozó jogszabály az alábbi:

            511/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet

1. A közúti járművek műszaki megvizsgálásával kapcsolatos kiegészítő eljárási szabályok

(1a) * A járműhonosítási eljárás alkalmazásának további feltétele, hogy

a) a jármű - a külföldi hatóság által kiállított forgalmi engedély alapján - az ER. 2. § (9) bekezdésében, a mezőgazdasági és erdészeti járművek jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről szóló, 2013. február 5-i 167/2013/EU parlamenti és tanácsi rendeletben, vagy a két- vagy háromkerekű járművek, vagy a négykerekű motorkerékpárok jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről szóló, 2013. január 15-i 168/2013/EU parlamenti és tanácsi rendeletben meghatározott járműkategóriák - ideértve a G betűjelzéssel kiegészített alkategóriákat is - egyikébe tartozik,

b) a jármű megfelel - az Európai Unió területén történő első forgalomba helyezés időpontjában hatályos - adott járműkategóriára vonatkozó forgalomba helyezési követelmények és

c) az 1999. december 31. után nyilvántartásba vett M1 és N1 járműkategóriába tartozó járművek esetében a jármű rendelkezik megfelelőségi nyilatkozattal (COC okmánnyal) vagy a járműgyártó által a járművön elhelyezett adattáblával, amely igazolja a járműgyártó teljes járműre vonatkozó EK típus jóváhagyási eljárásának való megfelelőséget.

Amennyiben az autó valamilyen okból megbukna, mert például nincs alatta részecskeszűrő, akkor már csak egyedi eljárás keretében lehetséges a vizsgáztatás az NKH telephelyeinek valamelyikén.

Motorkódozásra egyelőre nincs lehetőség, így amennyiben nem látszik rendesen a motorszám vagy nehezen olvasható, ebben az esetben az adott állomás nem jogosult elfogadni az alvázszám szerint megadott motorkódot a műszaki adatlapra.

A honosítás díja 8 ezer forint, továbbá ki kell még fizetni egy úgynevezett szolgáltatási díjat is, melynek összege 15 ezer forint + ÁFA. Ezen összegek közül a szolgáltatási díj változhat.

Jelen pillanatban a várakozási idő a bejelentéstől számítva 4-8 munkanap, szemben az NKH-s vizsgaállomásokon tapasztalható 3-5 héttel. Ez pedig egy igen komoly előre lépésnek számít, ugyanis   Egyesületünk a 2020. november 27-i sajtóközleményében fogyasztó védelmi okokból a maximális várakozási időt 5-10 napban határozta meg. Bízunk benne, hogy ezeket a határidőket a jövőben is sikerül tartani, és valóban érdemi előrelépést jelent majd, hogy mostantól már a Magyar Autóklub telephelyein is lehetőség nyílik a honosításra.

A felsoroltakon túl javaslatot fogunk tenni arra, hogy hozzanak létre egy úgynevezett időkaput az MGOE tagjai számára. Ezáltal garantálni lehetne azt, hogy maximum 5 napon belül időpontot kaphassanak egyesületünk tagjai. Emellett pedig felvetődött egy sávos rendszer létrehozásának lehetősége, vagyis minél sürgősebb az ügyfél számára elintézni a honosítást, annál többe kerülne a szolgáltatás.

Amint érdemi fejlemények történnek, vagy döntés születik a még nyitott kérdésekkel kapcsolatban, természetesen azonnal be fogunk számolni róla az MGOE oldalán.

Oszd meg ezt a cikket!