Közlemény: állásfoglalás - a regisztrációs adóról

Forrás:

A regisztrációs adó módosítása kapcsán úgy gondoljuk újra fel kell hívnunk a közvélemény és a döntéshozók figyelmét, hiszen az elmúlt hetekben téves információk alapján, hibás döntések születtek. Röviden az alábbi pontokban kifogásoljuk a jelenlegi helyzetet:

  • Európa legdrágább országává tették hazánkat a használt autók szempontjából!
  • Az EU-s alapszerzõdés 90. cikkelyét figyelmen kívül hagyva vetik ki az adót a használtautókra!
  • Környezetvédelmi okokra hivatkozva szándékoznak büntetni az 0-5 éves autók
    importját annak ellenére, hogy hazánk autóparkjának átlagéletkora több mint 11 év és 750.000 db 15 év feletti személygépkocsi közlekedik utjainkon!
  • A használtautó kereskedelem diszkriminálásával az alacsonyabb jövedelmûek tömegét késztetjük életfogytig tartó és erõ feletti hitelek vállalására!
  • Ezrek- fõleg fiatalok - halnak vagy sérülnek meg súlyosan évente útjainkon, mert az elavult, nem biztonságos jármûpark gyorsabb fiatalítását, cseréjét gátolja a jogszabályi környezet!
  • A regisztrációs adó elõkészítésénél a kormány, a választópolgárai helyett a tõkeerõs új autós lobbi érdekeit képviseli!

Kovács László, Az unió vám és adóügyi biztosa, október 14-én kelt levelében, vizsgálatot helyezett kilátásba, és felsorolta az Egyesületünk által is régóta hangoztatott hiányosságokat a regisztrációs adóval kapcsolatosan. Még éppen idõben érkezett az "intõ" Brüsszelbõl, s még érdemi módosítást tehetett a törvényalkotó PM. Ez azonban felemásra sikerült:

1. Bevezeti végre az adó értékarányosítását, amely ha minimális szinten is, de teljesíti a társadalmi igazságossági és az Európai Uniós elvárásokat és szemben a jelenlegi helyzettel verseny semlegesebbé teszi a használtautó piacot.

2. A jelenleg (és egyedi mentesség alapján jövõre is) újként forgalmazott, ún. Euro 3-as gépkocsikat amelyeket 2001 -tõl napjainkig gyártanak, lobbi érdekek miatt átsorolja eltúlzott gazdasági és valótlan környezetvédelmi okokra hivatkozva, egy 30%-kal több adót fizetõ kategóriába, amely ellen tiltakozunk! Gépjármû parkunk mûszaki állapota ezt a luxust nem engedheti meg! Ezek a jármûvek a használt behozatal közel 70%-át teszik ki, 0-5 éves korukkal jelentõs korszerûsítést jelentenek hazánk személygépjármû-parkján

3. Az országban 750.000 db 15 évnél öregebb autó közlekedik, és a levegõ szennyezése 10-15 szerese az Euró 3-as autóknál, ezért ezeknek a leváltása egy 4-5 éves autóra lényegesen csökkentené a környezet károsítást. Ezen személygépkocsik a fogyasztói ára csupán 55-65%-ka a hasonló újénak ezért sokak számára ez jelenti a reális pénzügyi megoldást az új autóval szemben. Biztonságtechnikai szempontból a helyzet tragikus. Nagyságrendileg csökkenthetõ lenne a halálos és a maradandó károsodással járó balesetek száma, ha az általunk szorgalmazott reálisabb adó mértékek lehetõvé tennék az öreg, korszerûtlen autók mielõbbi lecserélését.

4. A használt autók drasztikus adó emelését nem ellensúlyozza az Áfa-kulcs 5%-pontos csökkenése, és az avultatás alacsony százalékai. Ezeknek az autóknak szinte mindegyike után a mostanihoz képest magasabb adót kellene fizetni. Emiatt a ún. Euro 3-as gépkocsik behozatala a jelenlegi minimális szinthez viszonyítva is vissza fog esni! Könnyen megjósolható, hogy a törvény tervezet ebben a formában a költségvetési bevételek nem a tervezett teljesülését, munkahelyek további megszûnését, valamint az Európai Bíróság elmarasztaló ítéletét fogja eredményezni

A fentieket összefoglalva kijelenthetõ, hogy a kormány tervezett regisztrációs adója megteszi az elsõ lépést az európai normák alkalmazása felé, de a korszerû használt autók importját így is jelentõs adóemelés sújtja! Így, amennyiben az új autós lobbi félrevezetõ, a jelenlegi monopolhelyzetet megtartani igyekvõ, környezetvédelembe bújtatott érveivel alátámasztott törvény lesz elfogadva, továbbra is Magyarország marad a legdrágább piac Európában, a használt autót vásárolni szándékozóknak!

Magyar Gépjármû-kereskedõk Országos Egyesülete

Oszd meg ezt a cikket!