Megszűnik a használtautó import? Tovább drágul a használt?

Forrás:

Ma délután lesz a zárószavazás a Parlamentben a jövõ évi adótörvényekrõl. Mint ismeretes, a regisztrációs adó csupán két éve létezõ adónem, de már rengeteg vita és botrány forrása volt. Tüntetés a Parlament elõtt, Petíció átadása, és legutóbb egy Uniós intõ Brüsszelbõl. Ez utóbbi oka az, hogy a magyar törvényhozók két éve folyamatosan és szándékosan megsértik az Uniós jogot.

Jövõre sem lesz ez másként, ha ma délután a honatyák megszavazzák a regisztrációs adóról szóló módosításokat. Az ügy pikantériája, hogy a részletes vitát követõen október 24-én a képviselõk már megszavazták az egységes álláspontot, ami így már csak a mai zárószavazásra vár. De az új autókat forgalmazó nagytõkések az utóbbi két hétben nagy nyomást helyeztek a Pénzügyminisztériumra, aki a jelek szerint a választópolgárok érdekei helyett ISMÉT a nagytõkés lobbi szempontjait preferálja. Pénteken, az utolsó pillanatban a kormány egy merõben új módosítással rukkolt elõ, törvénytelen módon felrúgva ezzel a Parlament házszabályát. A módosítás lényege, hogy a legnépszerûbb autókat, az un. Euro3-as motorral szerelt kocsikat további 40 %-os adóemeléssel sújtja. Ezek az autók teszik ki ma az új és a használt autók behozatalának közel 70%-át. Jövõre viszont új autót csak Euro4-es motorral lehet forgalomba állítani, ezért az új autósok nagy lehetõséget láttak arra, hogy a használt autókat importálókat végleg lesöpörjék azzal, hogy az Euro3-as autókra + 50%-os büntetést szabnak ki. Fontos itt megemlíteni, hogy az Euro4-es norma az Unió többi tagországaiban is csak 2006-tól lesz kötelezõ, ezért ilyeneket használtként behozni szinte lehetetlen. Ezen túlmenõen továbbra is ellentétes lesz a regisztrációs adó kivetésének módja az Uniós joggal, de úgy látszik, hogy ez a magyar Kormányt egyáltalán nem zavarja.

Ha a Parlament ma megszavazza a kormány pénteki törvénytelen módosítását, akkor jövõre megszûnik a használt autók importja, amely mint ismeretes a hazai használt autó árakra is döntõ hatással bír. A hazai márkakereskedések monopolhelyzetbe kerülnek, a közel kétezer használt autókereskedõ kisvállalkozás mûködése ellehetetlenül.

Dárday Zoltán
Magyar Gépjármű-kereskedõk Országos Egyesülete

Oszd meg ezt a cikket!