Túl sok autót veszünk
Forrás: FigyelőNet
Az ország GDP-jéhez képest túl sok új autót értékesítenek Magyarországon - állítja Kolossváry Ádám. Az OTP-csoporthoz tartozó Merkantil elnök-vezérigazgatója szerint ennek oka az autófinanszírozó cégek éles versenye, következménye a visszavett autók számának bővülése.
A cégvezető szerint a GDP-adatokhoz képest rendkívülien magasak az újautó-eladások a térség többi országához viszonyítva. A 200 ezer feletti éves értékesítés helyett Magyarországon 150 ezer darab lenne az indokolható. Ezek után reálisnak nevezte a visszavett autók számának növekedését a Merkantil-vezér. A magas eladások okát Kolossváry abban látja, hogy az autófinanszírozó cégek rendkívülien kiélezett versenyt vívnak, az elmúlt két évben zsugorodó piacon. Ugyanebben az időszakban az erős verseny miatt az átlagos önrész a 2000-es 45,4 százalékról 2005-re 26-ra esett vissza.
Kolossváry ádám szerint idén 219 ezer autót fognak értékesíteni a tavalyi 220 ezer után. 2007-ben azonban a Merkantilnál a JD Power adataira hivatkozva jelentős, közel 11 százalékos növekedést prognosztizálnak.
A hazai piac másik sajátossága, hogy 68 százalékos a személygépjármű-finanszírozás aránya, ami a Merkantilnál még magasabb (89 százalék). A piacon a tavalyi évben 15,2 százalékos szeletet tudhatott magáénak az OTP leányvállalata.
Egyre jobban keresnek a dealerek
A vezérigazgató a sajtótájékoztatón beszélt az elmúlt években folyamatosan emelkedő dealerjutalékokról is. A térségben egyedülállónak nevezte Kolossváry, hogy hazánban a 2000. évi 2,1 százalékról tavalyra 6,7 százalékra emelkedett a kifizetett jutalék aránya. Az átlagos jutalék egy kocsira ebben az időszakban 27 ezer forintról 107 ezerre emelkedett. A tavalyi évben a dealereknek a cég összesen valamivel több mint 6,7 milliárd forintot fizetett ki.
Az OTP Bankcsoporthoz tartozó Merkantil a tavalyi évben 40 százalékkal 5,6 milliárd forintra növelte adózott profitját. Az idei évben a tavalyi eredmény megismétlésére számít a cég, a nyereség növekedhet kisebb mértékben. Az állományok bővítése hiányában létszámcsökkentés, költséghatékonyság jellemzi az évet a regionális terjeszkedés mellett. A térségben már Bulgáriában és Szlovákiában van jelen a cég, és idén Horvátország illetve Románia szerepel a célok között. Kolossváry szerint a magyar lízingpiacon megfigyelhető tendenciákat meg kell állítani, és az ebből való kitörést segítheti a régiós terjeszkedés. A külföldi lízingcégek a Merkantil várakozásai szerint 2010-re már a csoport konszolidált nyereségének 20 százalékát adják.