Zuhan az autóimport

Forrás: Népszabadság 

Negyedével kevesebb használt kocsit hoztak be. Hiába vált Magyarország is az uniós piac részévé, a nagyobb lehetőségekkel nem éltek honfitársaink, így jelentősen visszaesett a használt autók importja.

2002-ben még közel százezer, egy évvel később 73,4 ezer, tavaly már csak 19 ezer használt gépkocsit importáltak magánszemélyek és kereskedők. A Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke, Fojt Attila szerint további visszaesés várható, és idén legfeljebb 8-10 ezer használt autó behozatalára lehet számítani. A csökkenés egyik oka a tavaly bevezetett regisztrációs adó, amely az új autókhoz képest 50 százalékkal magasabb díjtételeket tartalmaz a használt - 4-8 éves - kocsik esetében. A kereskedők irreálisnak tartják a 2005 januárjától érvényes díjtételeket is, mert azok a használt autók esetében átlagosan 32 százalékos emelkedést jelentenek, és mert a kivetés alapja független az adott jármű valódi magyarországi értékétől. Azonos típusú és környezetvédelmi besorolású, ám 2002-es évjáratú, 3,5 millió forint belföldi piaci értékű használt autóra ugyanakkora regisztrációs adót kell fizetni, mint a jelenleg 7 millió forintért forgalmazott újra. 

A különböző értékű járművek azonos adóztatása miatt az MGOE pert fontolgat a magyar állam ellen, és már panaszt emelt az Európai Uniónál. Az illetékes szakbizottság 2006 második felében tűzi napirendre a személygépkocsik regisztrációs adójának ügyét, az Európai Unió ajánlásai azonban nem kötelező érvényűek, és azokat az országok parlamentjeinek is meg kell szavazniuk. Egyes javaslatok szerint az unióban 2007-től tervezik az államonként eltérő regisztrációs adó helyett az egységes ökoadó bevezetését. 

Idén valószínűleg tovább csökken a használtautó-behozatal, a piacokon befagynak az árak, megáll az árcsökkenés, és akinek nem telik újra, nehezebben tud kétüteműről négyüteműre váltani és megszabadulni nagy fogyasztású, nem környezetbarát, korszerűtlen és kevésbé biztonságos kocsijától. A használtautó- import esésének hatására egy év alatt háromszázról százra csökkent az importőrök száma. Az MGOE elnöke szerint tavaly még 60-80 ezer embert tudott foglalkoztatni az ágazat, amelyből valószínűleg sokan kiszállnak, hiszen a forgalom alakulásának megfelelően kevesebb tréleresre, szerelőre, lakatosra, fényezőre, ügyintézőre és kereskedőre van szükség. A csökkenés az 50 ezer embert foglalkoztató alkatrész-kereskedői hálózatot is érinti. A kevesebb behozatal kisebb állami bevételt jelenthet, és lelassíthatja a járműpark cseréjét is. 

Cserekereskedelem 

Magyarországon évente 500 ezer használt kocsi cserél gazdát. A vásárlások kis része bonyolódik apróhirdetéseken keresztül, többségük 2700 kereskedésben történik, ezekből 1100 új autókat is forgalmazó márkaszalon vagy telep, ahol általában az újak vásárlásakor beszámított cserekocsikat értékesítik, mert az évi 200 ezer új autót vásárlók többsége így válik meg régi kocsijától. Ez kényelmesebb és biztonságosabb, bár drágább megoldás, hiszen azt a piacinál alacsonyabb áron számítják be.

Oszd meg ezt a cikket!