A Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete 500 használt  autót importáló és értékesítő szervezet, és számos kapcsolódó vállalkozás nevében jelenleg kényszerű adottságként veszi azt, hogy a jelenleg érvényes sávos  szabályozás módosításával jusson idén a költségvetés a regisztrációs adó bevételhez, de hosszabb távon alapvetően nem ért egyet vele!

 

A hetek óta tartó tiltakozásunk és szakmai érveink alapján a döntéshozók felismerték a most hatályos adótáblázat egyoldalúan diszkriminatív voltát. Egyesületünk felmérése alapján az EU-n belüli összes szabályozáshoz legközelebb a korábbi fogyasztási adórendszer állt, értékarányos, százalékos jellege miatt. Elegendő lett volna csekély módosítása a felmerült környezetvédelmi szempontok alapján.

Az értékarányos adóztatásra való visszatérés igényét az Európai Bíróság állásfoglalása is megerősíti, miszerint, „ az alapszerződés 90-es cikkelyének első paragrafusa szellemében – a regisztrációs adó összege – nem haladhatja meg azt a legnagyobb összeget, amely a hasonló belföldi autó értékében az eredeti adóból arányosan megmaradt!”(2002.09.09.)

 

Álláspontunk szerint az áruk szabad áramlásának európai elvével és az idézett nyilatkozattal összhangban kellene megszabni a csatlakozás időpontján hatályba lépő új regisztrációs adótáblázat keretösszegeit. Azonban sem a jelenlegi, sem a tervezett adótábla nem veszi figyelembe az értékarányos adóztatás európai elvét! Mindkét adótábla egyesületünk tagjai és a kapcsolódó vállalkozások számára egyoldalúan diszkriminatív, nagy mértékű gazdasági hátrányt okoz! A hatályos adótábla 5-15-szörös, a készülő 3-5-szörös plusz adóterhet jelent! Lehetetlenné teszi széles vásárlói rétegek gazdaságos autóbeszerzését a többi tagállamból a csatlakozás küszöbén! Így a használt autókat vásárlók indokolatlan és irreális nagyságú többlet kiadásra kényszerülnek. Az adóemelés e mértéke példátlan egész Európában!

 

Mindkét adótábla jogtalanul követeli meg az új autókkal megegyező, ún. Euro 3-4-es környezetkímélőbb, de használt autóktól, az újakéval megegyező regisztrációs adót!  Így a használt Euro 3-4–es autók az azonos adóztatás miatt versenyhátrányba kerülnek az új személygépkocsikkal szemben.

Az elmúlt évben és május 1-től legkésőbb behozható, 1996-nál fiatalabb Euro 2-es gépkocsik pedig nem „roncsok”, hanem többségében a jelenleg futott modellek korábbi változatai! Néhány 95-98 óta gyártott Euro 2-es modell: Alfa R. 156, Audi A4-A6, BMW 3-5-ös, Ford Mondeo II., Honda Accord, Jaguár XJ-S Type, Mercedes C-E-S, Nissan Almera, Opel Astra G, Opel Vectra B, Peugeot 406, Renault Megane, Rover 25-45-75, Skoda Octavia, Toyota Avensis, Volvo S40- S80, VW Golf IV, VW Bora-Passat.  

 

Amennyiben az EU-n belüli CoC típusengedély meglétéhez , tehát továbbra is 1996-os évjárathoz  lesz kötve a használt autók behozatala, akkor csak a fentebb említett személygépkocsik, vagy hasonló korú társaik kerülhetnek be az országba! Az Euro 3-as normákat is csak a 2002. január 1. után az EU-ban forgalomba helyezett gépkocsik teljesítik egységesen, így még ott is a 2000-2001-es autók zöme Euro 2-es. Hazánkban még az elmúlt év közepén is árusíthattak újként Euro 2-es normájú gépkocsikat! Akkor ezeket senki nem nevezte roncsoknak, mert nem is azok, mint ahogy a mostani Euro 3-as gépkocsik sem válnak kevesebb mint 2 év múlva, 2006. január 1-re azzá,

amikor bevezetik az Euro 4es normákat.

 

A regisztrációs adó jelenlegi formájában nem életképes, csak egy kereskedői szervezet véleményére épült, többek között veszélybe sodorva a belőle tervezett költségvetési bevétel realizálását, valamint környezetvédelmi köntösbe burkolva próbálta egy szűk lobbi-érdeknek alávetni a magyar autópiacot. Az új adótábla rövid távon módot adhat ezeknek a hibáknak a csökkentésére. Az új-autók hazai eladásának Európában példátlan, 9 éve töretlen növekedését eddig sem veszélyeztette a használt autók importja. A múlt évben is több, mint 20%-os bővülésük mellett a használtautó behozatal 30%-nál nagyobb arányban esett vissza! Egyesületünk javaslatainak figyelembe vételével a várhatóan az örvendetesen tovább növekvő hazai új-autó eladások mellett, tovább fiatalodna és korszerűsödne a 8 éves behozatali korhatár megtartásával a 11.2 éves átlagkorú magyar autópark!

 

Budapest, 2004. február        

                                                                                                     Fojt Attila

                                                                                                ( MGOE elnök )