2024.06.14. - 20 éves az MGOE! - Áttekintés az elmúlt 20 évről

Tisztelt Autókereskedő Kollégák, Tisztelt Egyesületi Tagok!

Egy olyan Egyesületnek vagyunk tagjai, amely húsz éve képviseli a használtautós társadalom érdekeit. Az elmúlt évek eseményei (covid járvány, háború) még jobban rávilágítottak arra, hogy az autó kereskedelmi ágazat a Magyar Nemzetgazdaság fontos részét képezi és a válság, amely világméretű minket is érintett és ebben az évben is jelentős hatással lesz ránk. Ezen körülmények között különös jelentősége van annak, hogy olyan gazdasági környezetben dolgozzunk, ami segíti a legális szférában dolgozó, használtautó kereskedelemmel foglalkozó vállalkozások működését és fehéríti a gazdaság ezen részét és ami a fogyasztóknak is többlet szolgáltatást, biztonságot nyújt. Ebben a helyzetben különös jelentősége van az érdekek hatékony védelmének, itt folyamatosan több témában és szintéren folynak a tárgyalások. Mivel folyamatosan keletkeznek megoldandó problémák, illetve jó ötletek ezért kérem minden tagunkat, hogy ezeket jelezze az elnökségünk felé. Az általunk kezdeményezett módosítások minden esetben a használtkereskedelmi ágazatban dolgozók jobb munkakörülményeinek biztosítása, illetve minden autóvásárló érdekében történik.

Egyesületünk 2003-ban kezdte működését, majd 2004. februárban lett bejegyezve, mint érdekvédelmi szervezet. Azóta számos javaslatunkat, ami a használtautó kereskedelem működését javította, sikerült a hatóságokkal elfogadtatni. Az elmúlt 20 év ilyen jellegű jogszabály-módosításai közül néhányat említenék meg időrendi sorrendben azért is, hogy új tagjaink is jobban megismerjék Egyesületünk történetét.

A 2004. év február 01-től érvényes - egy szűk réteg lobbi érdekeit érvényesítő - a használtautókra vonatkozó regisztrációs adó törvény visszaható hatályát nagymértékben sikerült számunkra kedvező irányba megváltoztatni, és elérni azt, hogy a törvény kihirdetése után 3 (!!!) hónappal maga a CX. regisztrációs törvény is realisztikusabb legyen. Az adótörvény szakmaiságáról csak egy jellemző adatot idéznék: egy Euró 2 es motorral felszerelt, akkor 5 éves 2.0 Dízel motoros autó regisztrációs adóját az előző 120 000-180 000 HUF-os fogyasztási adóról 1 600 000 HUF-ra emelték. Egyesületünk álláspontja következetesen az volt, hogy reális érték arányosság szükséges az adóteher elfogadhatóvá tételéhez

A 2005-ös év : A származás ellenőrzés egyszerűsítése, gyorsítása és a költségek csökkentése. A Magyar Állam beperelése mivel a 2004 február 01-én bevezetett regisztrációs adó törvény nem teljesítette az idevonatkozó Uniós elvárásokat az adó értékaránytalansága miatt. Ezért autónként százezres nagyságrendű többletadó fizetésére kényszerültek az autókat behozó vásárlók

A 2006-os év: Egyesületünk és az Unió nyomására januártól bevezetésre kerül a regisztrációs adó értékarányosítása, ami az Unió követelésének elvileg megfelelő volt, de fényévekkel maradt el ez autók tényleges értékcsökkenésétől. Így egy minimális, csupán alibi jellegű adócsökkentés valósult meg. Örvendetes volt,hogy elkezdődött az MGOE honlapjának működése, így lehetővé vált Egyesületünk véleményének és egyéb információk gyors közlése

A 2007-es év; az elmúlt év végén befejeződtek a 2005. évben kezdődött, a regisztrációs adó értékaránytalansága miatt indított perek (amelyekből az egyiket Egyesületünk indította) az Európai Bíróságnál. A 2006. októberi döntés után 2007. februártól augusztusig lehetett élni az adó visszaigénylés lehetőségével. Az érintett 70 000 autó tulajdonosának egyéni igénylés alapján fizette vissza az állam az inkorrekt módon befizettetett, a használtautókra kivetett regisztrációs adó egy jelentős részét. Ez az intézkedés tulajdonképpen a 2004-2005 évben behozott használt autókat érintette. Érdemes megjegyezni, hogy átlagosan a kirótt adó mintegy 40%-a az Uniós bíróság szerint is indokolatlan volt. Más kérdés az, hogy nagyon sokan nem mertek élni az adó visszaigénylési lehetőséggel, mivel az akkori adóhivatal (a vámhivatal) jelentése alapján, aki 1-nél több autó adóját igényelte vissza, az vagyonosodási vizsgálat alanya lett

A 2008-as év: Sikerült bevezettetni a regisztrációs adó egyedi értékarányosságának intézményét. Ha a kereskedő igazolni tudta, hogy a kérdéses autó értéke az érvényben lévő avultatási táblázatban lévő értékeknél jobban csökkent (ez az esetek döntő többségében igazolható lett volna, mivel az akkori értékcsökkentéses táblázat köszönőviszonyban sem volt a realitásokkal), akkor egyedi elbírálás alapján jelentős adó csökkentést lehetett elérni. Jellemző az akkori kormányzati hozzáállásra, hogy ezt az országban egy helyen, a "jól megközelíthető " Békéscsabán lehetett érvényesíteni

A 2009. évben hosszadalmas egyeztetések után sikerült jogszabályban rögzíteni, hogy a főtevékenységben autókereskedelemmel foglakozó vállalkozások mentesüljenek a kettős eredetiség vizsgálattól

A 2010-es évben a regisztrációs adó egyedi elbírálásának helyszíne Tatabányával és Szombathellyel bővült. Az egyedi forgalomba helyezéssel üzembe helyezett autók „Műszaki adatlap” érvényessége az eddigi 90 napról 120 napra növekedett. Mind a két változtatás jelentősen erősítette az importőrök lehetőségeit. Megszűnt az irreális alapokon 1 éve bevezetett luxusadó, ez jelentős könnyebbséget jelentett az ilyen autókkal kereskedők és a magán tulajdonosok számára, hiszen hiába volt ideiglenesen kivonva a forgalomból a jármű, a luxusadót még is ki kellett fizetni

A 2011-es év: hosszú, a regisztrációs adóval kapcsolatos küzdelmünk eredményeképpen az év közepén csökkent az adó (reálissá vált az értékcsökkentés mértéke)és az év végén végre egy teljesen elfogadható mértékű adóváltozást szavazott meg a Parlament. Ez átlagosan 45-60 % -os csökkentést jelentett. Ez az intézkedés megteremtette az alapját az import és az autókereskedelem növekedésének. Ez a számok nyelvén azt mutatta, hogy a 2010. év 17500 darabszámával szemben a 2019. évben 156 000 db, majd 2020-ban - a koronavírussal körülvett környezetben - ez 132 000 db importautót jelentett. Több évi tárgyalás eredménye után megszűnt a kiviteli Z rendszámra fizetendő tulajdonszerzési illeték, így megszűnt a reexporttal foglalkozó vállalkozások versenyhátránya

A 2012 év: Évek óta komoly problémák voltak és vannak a P rendszám használatával kapcsolatosan. Sikerült elérni, hogy az életidegen szabályok egyszerűsödjenek, így például lehetővé vált az, hogy a kereskedő kíséretében a vevő is vezethesse a kiszemelt személygépkocsit. Azt továbbra is nehezen fogadják el az illetékesek, hogy a rendszám használata nem valami úri huncutság, hanem ez egy munkaeszköz, amivel ugyan vissza is lehet élni, de ez nem jellemző és ezért nem kellene büntetni a döntő többségében jogkövető magatartást tanúsító kereskedőket. Ez a kérdés folyamatosan visszatér, mivel több esetben túlzott szigorral lép fel a hatóság akár egy kisebb mértékű szabálysértés miatt is

A 2013-as évben alapító tagjai lettünk a MASZSZ-nak, amely az ágazat teljes vertikumát átfogó érdekvédelmi szervezet, amelynek segítségével jobban megismertük az ágazat többi szereplőjének problémáit, álláspontját különböző ügyekben. Ugyanakkor lehetőség nyílt az érdekek egyeztetésére és annak kommunikációjára az illetékes hatóságok felé is. Itt a nepperizmus megszüntetése és a legális vállalkozások segítése a fő programpont

A 2014-es év: együttműködési megállapodást kötöttünk a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarával. Folyamatosan egyeztettünk a MASZSZ-szal a feketegazdaság a csökkentéséért az autó-kereskedelmi ágazatban. Jó ötletek felmerültek, de az érdekek nem minden esetben találkoztak, ezért érdemi előrehaladás nem született

A 2015-ös év: a környezetvédelmi termékdíj fizetésének egyszerűsítése. Egyre gyakrabban fordulnak elő szavatossági problémák, ebben az erre szakosodott ügyvédek bevonásával sikerült segítséget nyújtani tagjainknak

A 2016-os év: Tárgyalásokat folytattunk az illetékes hatóságokkal a különbözeti ÁFA kérdéskörében. Ezen kívül többször találkoztunk az NFM-mel és a KEKKH-val, de ezeken a tárgyalásokon részt vettek a BM és az NKH képviselői is. Itt az autó adásvételekkel kapcsolatban a jogfolytonosság kérdésével és annak a gyakorlatban előforduló megoldási lehetőségeivel foglalkoztunk. Az utóbbi időben sok helyről kaptunk jelzést arra vonatkozólag, hogy elveszett a külföldről behozott jármű eredeti forgalmi engedélye. A magyarországi gyakorlat ebben a tekintetben nem elfogadható, mivel az okmányirodák egységes központi utasítás hiánya miatt ezekben az esetekben elutasítják a magyarországi forgalomba helyezést, még akkor is, ha megvannak az érintett ország által hitelesített másodlatok. Itt egyelőre lényeges előrelépés nem történt, de javaslatot tettünk arra, hogy a KEKKH keresse meg az Uniós országokat az ottani joggyakorlat megismerése érdekében. Ez azért is fontos, mivel tudomásunk szerint ez a fajta diszkriminatív jogértelmezés csak Magyarországon létezik.

A 2017-es év: Hosszas tárgyalások után lehetővé vált a különbözeti ÁFÁ-s autóknál az igénybe vett szolgáltatások adója 50 %-nak visszaigénylése. Továbbra is felszínen tartottuk az elveszett forgalmi engedélyes státusszal rendelkező autók kérdését

A 2018-as év:megújult a honlapunk, most már hetente jelenik meg cikk az autókereskedelemről és az Egyesületünket érintő kérdéseket itt tudjuk kommunikálni, cikk vagy sajtóközlemény formájában. Már régebben is voltak problémák a külföldről érkező autók forgalomba helyezésének várakozási idejével, de ez ebben az évben nagymértékűvé vált több megyében. Az érintett kereskedések jelezték ezt és gyakorlatilag minden estben tudtuk csökkenteni az érintetteknél a várakozási időt

A 2019-es év: Tagjaink jelzése alapján tapasztaltuk, hogy országszerte kampányszerűen egyes megyékben sorozatos bírságokat szab ki az adott megyei NAV, azért, mert a kereskedők nem helyezik forgalomba 15 napon belül a külföldről behozott használt autókat. Elmondtuk, hogy nem értünk egyet ezzel az állásponttal és a hatóságok elfogadták érvelésünket. Azóta nincsen ilyen bírság kiszabásáról tudomásunk. Munkaanyagot adtunk át az illetékeseknek, hogy a nagycsaládosok autó vásárlási támogatása az öt évnél fiatalabb 7 személyes használt autóvásárlásnál is valósuljon meg. Evvel a kérdéssel továbbra is foglalkozunk

A 2020-as év:

1., Közleményt adtunk ki a külföldről származó személygépkocsik forgalomba helyezésével kapcsolatban. Ebben az időszakban elsősorban a Pest megyei vállalkozások szenvedtek a hosszú (akár a két hónapos) várakozási időtől és a finoman szólva nem ügyfél barát hatósági hozzáállásról. Egyesületünk már a 2019 -es évben jelezte az illetékeseknek, hogy a NKH-s vizsgabázisok korlátozott kapacitása nem teszik lehetővé azt a minimális szolgáltatást, amit egy ilyen szervezettől egy magyar állampolgár elvárhat. Azóta a helyzet még rosszabb lett az ismert budapesti okok miatt. Mindezek után tárgyalásokat folytattunk Dr. Sára Botod Budapesti Kormánymegbízottal és Dr. Tuzson Bence Úrral és azt az ígéretet kaptuk, hogy a budapesti sorban állást 2021. év elejére megoldják és ennek következtében a vidéki, elsősorban a Pest megyei várakozási idő is normalizálódni fog. Átmeneti megoldásképpen ezt elfogadhatónak tartjuk, de hosszabb távon azt szeretnénk, hogy legkésőbb 2021. márciusra történjen meg a bővítés olyan módon, hogy a várakozási idő nem haladhatja meg az 10 munkanapot és az egy járműre jutó ügyintézési idő a két órát. Úgy gondoljuk, hogy amennyiben nem lehetséges a jelenlegi rendszer bővítése akkor kiszervezéssel kell megoldani a helyzetet, mivel a jelenlegi állapot tarthatatlan. Javasoltuk a MAK bevonását forgalomba helyezéses eljárások tekintetében mivel ezzel lehetővé válna a Közlekedési Hatóságok tehermentesítése és a várakozási idő csökkentése

2., Több éve küzdünk a használtautókra vonatkozó különbözeti ÁFA és annak alkalmazásával kapcsolatosan sikerült elérni, hogy a szolgáltatásképpen igénybe vett ráfordítások számlájának az 50 %-át vissza lehet igényelni; ez jelentős eredmény. Viszont azt is érezzük, hogy ezzel a pozitív változással is a szabályosan működő kereskedések túlzott mértékű adóelvonásban részesülnek, ezért tárgyalásokat folytatunk a Pénzügyminisztérium illetékeseivel, hogy ez a probléma a 2021- es évben megoldásra kerüljön és minden, a gépkocsi vásárlásánál felmerülő jutalék, szállítási költség, javítási költség, stb. a különbözeti ÁFA alapját csökkentse

3.,Az autókereskedők egy része interneten, licit vagy más formában, online vásárol személygépkocsit. Ebben az esetben, ha rendelkezésre áll az autó beszerzéséről számla, akkor értelmetlen a hatóságok részéről a kétnyelvű adás-vételi szerződés megkövetelése. Ezért ez esetben, Egyesületünk a bürokrácia csökkentésének érdekében ezt a véleményünk szerint felesleges adminisztrációt megszüntetné. Az illetékes hatóságoknál kezdeményezzük ennek a jogszabálynak az előbbiek szerinti módosítását

A 2021-es év: Az első forgalomba helyezéses eljárásoknál a Honosításnál most már a MÁK -nál is lehet bejelentkezni így általánosan csökkent a várakozási idő. Az elvesztett forgalmi engedélyes státuszú személygépkocsik ügye is megoldódott mivel megfelelő, hitelesített másolattal lehetővé vált a forgalomba helyezés Magyarországon is

A 2022-es év; Tovább fojt a küzdelem az első forgalomba helyezési eljárások minősíthetetlen volta miatt. Többször tárgyaltunk az illetékes hatóságokkal. Mi lett volna akkor, ha ezt nem jelezzük. Többször tárgyaltunk ebben az ügyben dr. Tuzson Bence államtitkárral, dr. Uzsák Katalin államtitkár helyettessel ennek következtében az év végére normalizálódott a helyzet. A különbözeti ÁFA számunkra elfogadhatatlan volta miatt tárgyaltunk a PM -mel nevezetesen Inzer Norbert államtitkár helyettessel. Sajnos érdemi előre haladás ebben az ügyben nincsen . Annak ellenére, hogy álláspontunk szerint itt egy nagymértékű túladóztatás valósul meg

A 2023-as év; Több tárgyalást fojtatunk dr Pliz Tamás kormánybiztossal ennek eredménye képen 2024 januártól nem kell kötelező biztosítást kötni a külföldről behozott autók forgalomba helyezése alkalmával ha azt az illető kereskedés egyből kivonja a forgalomból. Több olyan javaslatunkat megfontolás tárgyává tettek amelyek csökkenteni hivatottak a minket érintő bürokráciát. Tárgyaltunk a MAHU -val az EPR díjjal kapcsolatosan. Ugyanakkor evvel az új adó formával más fórumokon is kell foglalkozni mivel legalább három dimenzióban nem elfogadható. Így a versenysemlegesség (a magán importőrnek nem kell fizetni) a mértéke (átlagosan 6-10 szeres adó emelkedést jelent ) és a rendkívüli adminisztratív teher növekedése miatt

Eltelt 20 év és kijelenthetjük, hogy a befektetett munka nem volt hiábavaló. Sok elvégzendő munka vár ránk ezek közül az egyik legfontosabb az, hogy egy arányosabb adózási, adminisztrációs rendszer legyen a használtautó kereskedelemben, hogy a jogkövető magatartást tanúsító kereskedők versenyhátránya csökkenjen.

Mindezek mellett kívánunk minden egyes régi és új tagunknak sikeres munkát!

Üdvözlettel:

MGOE ELNÖKSÉG

Dunakeszi, 2024.06.

Oszd meg ezt a cikket!