Drasztikusan szigorítana a károsanyag-kibocsátáson az EU

2030-ra a jelenlegi CO2-kibocsátás szintjét 37,5 százalékkal kellene csökkentenie a gyártóknak.

Az Európai Unió minden eddiginél komolyabb utalást tett abbéli szándékával kapcsolatban, hogy a 2030-ra tervezett károsanyag-kibocsátási normákat még tovább kívánja szigorítani. Ennek következtében pedig egyre csak fokozódik a nyomás az autógyártókon, hogy az előttünk álló években még inkább az elektromos modellekre fókuszáljanak a modellpalettájukon.

Az EU múlt hét szerdán tette közzé a „Fenntartható és Intelligens Mobilitási Stratégiára” vonatkozó legfrissebb javaslatait azzal az általános célkitűzéssel kapcsolatban, hogy az Unió 2030-ra legalább 55 százalékkal csökkentse a közlekedésből származó károsanyag-kibocsátást, 2050-re pedig elérje a teljes karbonsemlegességet. A kezdeményezés összesen 82 javaslatot tartalmaz a légi, szárazföldi és tengeri közlekedést illetően.

Ezeket a kitűzött célokat csak akkor érhetjük el, ha késedelem nélkül még szigorúbb szabályozásokat vezetünk be annak érdekében, hogy csökkentsük a közlekedés fosszilis üzemanyagok használatától való függőségét. Az Európai Zöld Megállapodás sikere azon múlik, hogy képesek vagyunk-e fenntarthatóvá tenni a teljes közlekedési rendszerünket” – olvasható az EU mobilitási stratégiájában.

Természetesen az autóipari szereplők vegyes reakciókkal fogadták az Európai Unió tervezett szigorításait, melyek életbe lépéséhez szükség van az Európai Parlament jóváhagyására. A legfőbb aggályok azzal kapcsolatban merültek fel, hogy sok beszállító jövője válhat bizonytalanná, ha jóváhagyják a tervezetben szereplő célszámokat. Jelenleg a CO2-kibocsátási határérték flotta szinten 95 gramm/kilométer, amelyet 2030-ra 37,5 százalékkal kellene csökkenteni, vagyis átlagosan 60 gramm/kilométer lenne a küszöb, amelyet az egyes gyártók nem léphetnének túl. Ezt pedig csak úgy sikerülhet teljesíteni, ha lényegesen több tisztán elektromos vagy plug-in hibrid járművet értékesítenének, mint jelen pillanatban.

Ám a 2019 végén Ursula von der Leyen vezetésével ülésező Európai Bizottság még ennél is ambiciózusabb célkitűzéseket javasolt a Zöld Megállapodás keretében. Ennek értelmében 2030-ra a járművek szén-dioxid-kibocsátását a jelenlegi határérték 50 százalékára csökkentették volna.

A közzétett javaslatból is egyértelműen kitűnik, hogy elkerülhetetlen a drasztikus szigorítás.

Jelen pillanatban az alacsony, illetve zéró károsanyag-kibocsátású járművek aránya a teljes járműpark tekintetében túlságosan alacsony. Ezért a 2030-ra kitűzött klímacélok elérése érdekében az Európai Bizottság 2021 júniusáig felül fogja vizsgálni a személyautók és kishaszonjárművek CO2-kibocsátásra vonatkozó előírásokat. Ezáltal kívánjuk biztosítani, hogy 2025-től már egy előre kijelölt, jól látható úton haladhassunk a zéró kibocsátású mobilitás felé” – áll a stratégiai tervezetben.

füstfelhőbe burkolózó autók a városi forgalomban

Az EU közúti közlekedéssel kapcsolatos stratégiája számos mérföldkövet megjelöl, melyeket el kell érni 2050-ig. Többek között:

  • legalább 30 millió károsanyag-kibocsátás nélküli személyautó közlekedjen Európa útjain 2030-ra
  • az önvezető technológia egyre szélesebb körben történő alkalmazása
  • szinte minden személygépkocsi, kisteherautó, autóbusz, valamint tehergépjármű zéró károsanyag-kibocsátással rendelkezik majd 2050-re

Ugyanakkor az autógyártók szerint az Európai Unió túlontúl nagyratörő terveket dédelget, túl gyorsan akarja véghez vinni a változásokat, és mivel az ilyen drasztikus változások mellett lehetetlen a fokozatos átállás, ezáltal szükségtelen, előre nem látható következményekkel járó károkat okozhatnak a gazdaságnak.

Az autóipari beszállítók teljes mértékben támogatják a Párizsi Egyezményt, valamint a 2050-re célként kitűzött karbonsemlegességi törekvést. Ugyanakkor egy olyan stratégia, amely kizárólag az akkumulátoros és üzemanyagcellás elektromos járművekre épül, ellentmond a technológiai szabadság alapelveinek. Így nem segíti sem a karbonsemlegesség elérését, sem pedig az európai versenyképesség érdekeit” – fogalmazta meg kritikáját a javaslattal kapcsolatban az Európai Autóipari Beszállítók Szövetsége.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) is hasonló álláspontot képvisel, szerintük ugyanis a Bizottság ambíciói „távol állnak a realitásoktól.”

Ahhoz, hogy teljesíteni lehessen a Bizottság célkitűzéseit, csaknem ötvenszeresére kellene növelni a jelen pillanatban az utakon lévő zéró kibocsátású személyautók számát, mindezt 10 év alatt. Azonban egy ilyen hatalmas ugráshoz pillanatnyilag nem áll rendelkezésükre az összes szükséges feltétel” – nyilatkozta Eric-Mark Huitema, a szövetség vezérigazgatója.

Ennek érdekében az ACEA több beruházást is szorgalmaz az elektromos járművek infrastruktúrájának fejlesztésével kapcsolatban. Többek között töltőállomások telepítését indítványozták, az autóipari dolgozók átképzését, valamint államilag támogatott „selejtező” programokat az idősebb autók számára, ugyanis az európai flotta átlagos életkora 11 év (Magyarországon ez a szám 14,4 év).

 

Automotive News Europe

Oszd meg ezt a cikket!