Európai autópiacok alakulása 2020: Franciaország

Így befolyásolta a koronavírus-járvány az új autó értékesítéseket a franciáknál.

A 2020-as év már minden bizonnyal a COVID-19 jegyében fog eltelni. Ám míg tavasszal a koronavírus-járvány rendkívül súlyos csapást mért az egyes országok gazdaságára, és ezáltal az autókereskedelemre is, addig úgy tűnik, az őszi második hullám nem, vagy csak minimálisan befolyásolja a járművek értékesítését.

Összeállításunkban sorra vesszük a számunkra legfontosabb európai autópiacokat, illetve azt, hogyan alakult az egyes országokban az autókereskedelem az idei évben.

Sorozatunk korábbi részei itt olvashatók:

  1. Olaszország
  2. Németország
  3. Egyesült Királyság

 

A megelőző hónapok meredek zuhanását követően Franciaország autópiaca szeptemberben végre ismét felfelé ívelő tendenciát mutatott, de az eladási adatok még így is jócskán elmaradnak a 2019-es számoktól. Szeptemberben mintegy 168 291 új kocsi talált gazdára, amely az egy évvel korábbihoz képest minimálisnak mondható, 3,5 százalékos elmaradást jelent. Éves összevetésben eddig 1 millió 166 ezer 716 autó talált gazdára a franciáknál, ez pedig 29 százalékkal kevesebb, mint 2019 megegyező időszakában.

Márkák tekintetében egyetlen olyan van, amelyik az idei év folyamán gyarapodást tud felmutatni 2019 első kilenc hónapjához mérten. Ez pedig nem más, mint a Tesla. A kaliforniai cég idén 1267 autót értékesített, ezzel 2,7 százalékot javított egy év alatt. A legnépszerűbb gyártók közül a legkisebb visszaesést a Hyundai (-11,2), a Toyota (-12,9) valamint a Kia (-15,5) könyvelhette el idén – derül ki a MarkLines autóipari szakportál által összegyűjtött statisztikákból.

 

A COVID19 hatása

A Francia Autógyártók Szövetségének (CCFA) beszámolója alapján az ország autópiaca már eleve negatív hangulatban indította a 2020-as évet. Hiszen bár február végéig mintegy 306 670 új gépkocsit értékesítettek, ez azt jelentette, hogy már február végén 6,5 százalékos elmaradás mutatkozott 2019 első két hónapjával összevetve.

Márciusban a járvány kitörése nemcsak Franciaország, de az egész világ számára új helyzetet teremtett. A francia kormány azonnal reagált és a vírus terjedésének lassítása érdekében meghozott azonnali intézkedések azt eredményezték, hogy gyakorlatilag az összes gazdasági tevékenységet leállították az országban. Március 16-ától kezdődően az összes kereskedés és gyár bezárt, így az első negyedévben végül 364 682 autó talált gazdára, ez pedig 34,2 százalékkal alacsonyabb 2019 Q1-éhez képest.

A kormányzat a megszorító intézkedéseket egész áprilisban fenntartotta, ami 88,8 százalékos zuhanást eredményezett, és csupán 20 997 új autót adtak el a hónapban. Májusban a francia újautó-piac már javuló eredményekről számolt be, hiszen a szalonok és bemutatótermek május 11-ét követően újra megnyithattak. Ennek eredményeként májusban 96 310 kocsi eladását regisztrálták, ami 2019 májusához képest 50,3 százalékos csökkenést jelent.

Júniusban váratlanul rekordot döntöttek az eladási adatok: összesen 233 820 kocsi talált gazdára, ami ráadásul 1,2 százalékkal meghaladta még a 2019. júniusi eredményeket is. Igaz ez nagyrészt a jelentős állami támogatásoknak és a különféle kedvezményeket biztosító, gazdaságélénkítő csomagoknak is köszönhető. Így Franciaországban az újautók-piaca 38,6 százalékos visszaesést produkálva, 705 ezer 629 darab eladott autóval zárta az első félévet.

Júliusban némiképp mérséklődött a helyzet. A 175 584 értékesített személyautó 2,9 százalékos javulást jelent az egy évvel megelőző számokhoz viszonyítva. Az év hetedik hónapjának végén éves összevetésben már csupán 33 százalékos volt a francia autópiac elmaradása.

Augusztusban aztán az eladási adatok ismét visszaestek. Mindössze 101 629 autó talált gazdára, ami 21,8 százalékkal alacsonyabb 2019 nyolcadik hónapjához képest. Míg szeptemberben ismét fellendülés volt tapasztalható a franciák vásárlókedvében, és bár már 168 289 új autó eladásáról számolt be a CCFA, ám ez még mindig 3 százalékkal kevesebb, mint az egy évvel megelőző eredmény.

A harmadik negyedév végén 1 millió 166 ezer 698 darab személygépkocsi értékesítésénél tart a francia piac. 2019 első három negyedévéhez mérten pedig 28,9 százalékos az elmaradás.

 

Macron Terve

Emmanuel Macron államfő egy 8 milliárd eurós tervet jelentett be, melynek egyértelmű célja a francia autóipar támogatása, egyúttal a francia gazdaságának segítése, hogy mielőbb kilábalhasson a koronavírus-járvány okozta krízisből. A terv egyik fontos eleme, hogy a maximum 45 ezer euró (aktuális árfolyamon számolva 16 millió forint) értékű elektromos járművek vásárlását legfeljebb 7000 eurós (2,486 millió forintos) állami hozzájárulással támogatják.

Macron elnök abban bízik, hogy a támogatás révén sikerül úgy felkorbácsolni az érdeklődést az EV-k iránt, melynek eredményeként Franciaország válhat az első számú elektromosautó-gyártóvá Európában. A gallok tervei között szerepel, hogy 2025-re éves szinten 1 millió villanyautót fognak gyártani.

 

Középtávú piaci trendek

A francia autópiac 2014 óta felfelé szálló tendenciát mutatott, és a Macron-kormányzat aktív politikája megerősítette a piacot, felpörgetve a fogyasztói bizalmat és elvárásokat.

Így nem meglepő módon a személyautók eladásának viszonylatában 2019 jelentette a csúcsot az elmúlt évtizedben. Hat év folyamatos növekedés eredményeként, tavaly összesen 2 millió 210 ezer kocsit értékesítettek, ami 1,9 százalékkal több a megelőző év eredményéhez képest – olvasható a nemzetközi autóipari statisztikákkal foglalkozó Focus2Move című oldalon.

 

Az alábbi táblázatokban a francia piac 2020-as legnépszerűbb gyártóinak és a legkelendőbb modelljeinek 10-es toplistáját állítottuk össze:

 

Gyártói toplista:

  1. Renault – 224 395 darab
  2. Peugeot – 211 952 darab
  3. Citroën – 117 572 darab
  4. Dacia – 71 985 darab
  5. Toyota – 65 964 darab
  6. Volkswagen – 63 376 darab
  7. Ford– 41 026 darab
  8. Mercedes – 34 612 darab
  9. Opel – 32 360 darab
  10. BMW – 30 389 darab

 

Modellek toplistája:

  1. Peugeot 208 – 63 737 darab
  2. Renault Clio – 58 985 darab
  3. Peugeot 2008 – 46 876 darab
  4. Citroën C3 – 41 131 darab
  5. Dacia Sandero – 40 976 darab
  6. Renault Captur – 38 729 darab
  7. Peugeot 3008 – 31 701 darab
  8. Renault Twingo – 31 089 darab
  9. Renault Zoe – 25 980 darab
  10. Peugeot 308 – 25 254 darab

 

 

MarkLines

Focus2Move

Oszd meg ezt a cikket!