Közlemény: az autókereskedők szerint elkésett a szigorítás

Forrás: penzcentrum.hu 

Magyar Gépjármú-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöksége a hitelintézetekről szóló 361/2009 számú, még tavaly decemberben meghozott kormányrendelet kapcsán az alábbi közlemény kiadásáról határozott.

"A használtautók kereskedelmét jelentősen befolyásoló hiteltermékek szabályozásának szigorításának alapvető céljaival egyetértünk, de annak a márciustól életbe lépő egyes részeivel nem.

Úgy gondoljuk a mostani, a hitelfelvételt érintő szigorítás jelentősen elkésett és annak szigora túlzó, nem a kialakult válsághelyzet megoldását kínálja, hanem mélyíti az ágazatban tapasztalható recessziót.

A gépkocsi fedezetre kínált deviza alapú hiteltermékek piaca 2004 és 2008 között a felügyeleti szervek passzivitása mellett futott fel olyan mértékre, hogy a válság beköszöntével és a forint drasztikus gyengülésével a lakossági devizahitelek nagyságrendje már rendszerszintű kockázatokat jelentett.

Üdvözöljük azt a törekvést, hogy a szabályozás segítse a forint hitelek térnyerését, a deviza alapúval szemben, de ezt a folyamatot jelentősen akadályozza a magas kamatszint. Így könnyen lehet, hogy a szigorítás a hitel és akár így az autók értékesítési volumenének további csökkenését eredményezi.

Tekintettel a 2009- es év negatív rekordjára (amely 60%-os visszaesést hozott az új autók és 30% nagyságrendűt a használt piacon) ez további értékesítési helyek bezárásával és munkahelyek, megszűnésével járna. Az elmúlt esztendőben kereskedések százai mentek tönkre és több ezer munkahely szűnt meg, ezért elkerülhetetlen ennek a folyamatnak a megállítása.

Aggályosnak tartjuk a forint hitel felvételéhez kikötött minimum 25%-os önrész mértékét. Úgy gondoljuk, hogy a nyugat-európai példákat is alapul véve és a múlt évben helyesen, nálunk is bevezetett a 20%-os minimálisan előírt önrész mértéke kellő mértékben gátat szab a felelőtlen hitelezési gyakorlatnak, így ezen előírás további szigorítása szintén csak az ágazatban érezhető recesszió további súlyosbodását eredményezi. A piaci versenyhelyzet fenntartása miatt a deviza alapú hiteleknél az önerő mértékét a forintalapú hitelekhez képest 5- 10% magasabb szinten lehetne megvalósítani.

Dunakeszi, 2010. január 23.

Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete"

Oszd meg ezt a cikket!