A töltési infrastruktúra nem képes lépést tartani a villanyautók gyarapodásával

Egyre kevesebb nyilvános töltő jut egy villanyautóra Európában és az USA-ban.

Az elektromos autók egyre kelendőbbek, ugyanakkor az utakon közlekedő hálózatról tölthető járművek száma gyorsabb ütemben gyarapszik, mint a töltőpontok száma. Ez az egyik konklúziója annak a tanulmánynak, melyet a Bloomberg New Energy Finance kutatószervezet végzett a nyilvános töltési infrastruktúra aktuális állapotáról.

Az egy nyilvános töltőpontra jutó elektromos járművek száma 2021 végére globális szinten 9,2-re emelkedett az egy évvel korábbi 7,4-ről. Ez nem meglepő, ugyanis kiemelkedően sikeres évet zártak a konnektorról tölthető autók tavaly, hiszen összesen 6,6 milliót értékesítettek belőlük világszerte. A töltési infrastruktúra növekedése sokkal inkább átlagosnak mondható, és nem képes a lépést tartani a villanyautók számának bővülésével.

Országok szintjén, Kínában a legjobb a helyzet. Annak ellenére, hogy a délkelet-ázsiai országban tavaly rekordmennyiségű elektromos autót értékesítettek, az ottani nyilvános töltőpontok száma lépést tudott tartani ezzel a növekedéssel. Ez annak köszönhető, hogy Kínában hatalmas erőfeszítéseket tesznek a töltési infrastruktúra bővítése érdekében – az országban található a világ nyilvános töltőpontjainak több mint 50 százaléka.

elektromos autó töltőre csatlakoztatva

Európában 2019 óta jelentősen megugrottak az elektromos járművek eladásai. Míg Németországban 2019-ben csupán 8, addig a tavalyi év végén már 20 elektromos autó jutott egy nyilvános töltőpontra.

Némiképp árnyalja a képet, hogy Kínában több nyilvános töltőre van szüksége, mint az Egyesült Államokban vagy Európában, mivel ott az emberek sokkal nagyobb arányban élnek lakótelepi lakásokban, így nem rendelkeznek otthoni töltési lehetőséggel. Ezzel szemben az USA-ban a villanyautó tulajdonosok a töltések 80-90 százalékát otthon, a saját garázsukban végzik.

Hasonló a helyzet a gyors és ultragyors töltők esetében. Kínában 16 elektromos autó jut minden ultragyors töltőre. Az Egyesült Államokban ez a szám több mint 100. Hollandiában, ahol összességében a legkedvezőbb a töltő-villanyautó arány, a csatlakozók többsége lassú töltő.

A Bloomberg tanulmánya kiemeli, nem feltétlenül negatív, ha a konnektoros járművek száma gyorsabban növekszik, mint ahogy a töltési infrastruktúra bővül. Több magánberuházásra van szükség a töltési infrastruktúrába, ehhez pedig az szükséges, hogy nagyobb legyen a nyilvános töltők kihasználtsága, vagyis gazdaságos legyen egy adott állomás üzemeltetése.

 

Forrás:

Automotive News Europe

Oszd meg ezt a cikket!