Vevőriasztó szabályozás az autóhitelezésben - Folytatódhat a márkakereskedők csődhulláma

Forrás: nepszava.hu 

Még a tavalyi új autóeladásokhoz képest is drámai az év első hónapjának statisztikája. Megbénulhat az újautó-kereskedelem, mert idén januártól a gépkocsi márkakereskedők nem kaphatják meg előre a finanszírozó cégektől a jutalékukat. A válság miatt egyre többen kényszerülnek visszaadni lízingelt, hitelre vett autójukat.

Több mint a felével kevesebb új gépkocsit értékesítettek az év első hónapjában 2009. hasonló időszakához képest. A csúcs év 2004-ben volt, amikor majd 210 ezer személyautó talált gazdára. Tavaly már csupán 60 ezer, de a szakemberek szerint 2010-ben 40-50 ezer új autót értékesítenek a kereskedők.

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 2008 év végén kiadott ajánlása értelmében 2009-től kiszűrték a 20 százalék alatti kezdőrészletű, valamint a 96 hónapot meghaladó futamidejű szerződéseket. Ugyan nem tiltották meg mindezen típusú szerződések kötését, ám az 50-100 százalékos többlettőke-képzés hatására azok jószerével eltűntek a piacról. A futamidőt márciustól tovább zsugorítja a kabinet, 96-ról 84 hónapra, s 20 százalékos önerőt csak a forint alapú pénzügyi lízingnél lehet alkalmazni.

Euró alapú hitelek esetén a minimális kezdőrészletnek legalább 35 százaléknak kell lennie. Továbbá júniustól kötelező jelleggel figyelembe kell venni a hitelbírálatnál az ügyfél szabadon felhasználható jövedelmét. Ezek az intézkedések ugyan növelték a vásárlók és a finanszírozók biztonságát, de erősen leszűkítették azt az ügyfélkört, amely még képes ezeknek a feltételeknek megfelelni és új autó vásárlására, illetve hitelfelvételre gondolni.

A Budapest Autó és a Magyar Lízingszövetség elemzése szerint, ha az új szabályozási rendszert már tavaly bevezették volna, és a hitelbírálatnál az új szabályokat vették volna figyelembe, akkor 2009-ben az ügyfelek 20-70 százalékát kellett volna elutasítani - említette Révész Tamás, a Budapest Autófinanszírozási Zrt. vezérigazgatója.

Az idén a tavalyihoz képest további 40 százalékkal eshet vissza az autófinanszírozás - jegyezte meg Révész. Az összes autófinanszírozási kihelyezés 2009-ben 170 milliárd forint volt. Egy évvel korábban 550 milliárd forint, 2010-ben pedig a kihelyezések 100-120 milliárd forintra zuhanhatnak.

Aránytalanul magasnak tartottam az autókereskedők részére a finanszírozott összeg 10-15 százalékának - jutalékként - előre történő kifizetését - említette a szakember.

Január 1-jétől csak speratív módon, vagyis a teljesítés, illetve a futamidő arányában lehet jutalékot fizetni - fogalmazott Révész Tamás. A bank- és a lízingszövetség most a szaktárcával tárgyal, hogy egy maximált összeget például - autófinanszírozás esetén - a hitelösszeg 3 százalékát mint üzletszerzési jutalékot a szerződéskötést követően megkaphasson a kereskedő.

A finanszírozókat és kereskedőket még az is sújtja, hogy megfordult az arány a finaszírozott és készpénzes autóvásárlás között, míg 2008-ban 10-ből 8 gépjárművet finanszírozással értékesítettek, addig 2009-ben már csak kettőt.

Tavaly legalább százötven kisebb-nagyobb márkakereskedő dobta be a törülközőt, és több igen jelentős pénzintézet is leépítette az autó finanszírozási üzletágát. A visszavett autókon a finanszírozók átlagosan 800 ezer-1 millió forintot buknak, ami alapvetően az árfolyamveszteségből adódik. Révész figyelmeztetett, már nem a felelőtlenül autót vásárló ügyfelek kényszerülnek visszaadni a lízingelt vagy hitelre vásárolt autókat, hanem olyanok, akik 1,5-2 évig tisztességesen törlesztettek.

Az utóbbi hónapokban már nem igen kaptak jutalékot a kereskedők - közölte Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) társelnöke. A speratív jutalék a kereskedő és finanszírozó számára tisztességes és biztonságos megoldás és már rövidebb távon is működhet, ha beindul a piac. A jutalékelőleget eddig a kereskedők részben beruházásra fordították, ezért utána a működésből nagyon hiányzott a pénz.

A jutalékversenyt a finanszírozók indították be és egymásra licitáltak - említette Erdélyi Péter. Ezt követte az importőri reakció, vagyis az árrések elolvadása, a meglévő árrések feláldozása. A finanszírozói jutalék versenyt aztán a kereskedők is kihasználták és ez növelte a gondokat.

Nem értünk egyet a piaci folyamatokba való közvetlen beavatkozással, azzal viszont igen, hogy a korábbi gyakorlat nem folytatható - mondta a társelnök. Ennek megfelelően a futamidő korlátozása, illetve a legmagasabb finanszírozási arány (LTV) meghatározása szerintünk a 2009. januári PSZÁF-szabályzás szerint elfogadható és támogatható - fűzte hozzá. A jutalék speratívvá tétele, az önerő devizához kötése, az euro és a forint közti megkülönböztetés viszont erősen vitatható.

Az autókereskedelem igazi gondja, hogy a gyártók a gépkocsi árrését áthelyezték a finanszírozókhoz, így a kereskedő rákényszerült arra, hogy a finanszírozásból, vagyis a jutalékból éljen meg - közölte Gablini Gábor. A Gépjármű-importőrök Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke hozzátette, több modell esetében az árrés nulla volt. A szövetség is évekig lobbizott a szabályok szigorításáért, közösen a Lízinszövetséggel és az MGE-vel. A PSZÁF döntései nyomán tavaly a rendszer sokkal átláthatóbban működött. Az elnök szerint viszont az idén életbe lépett és majd lépő további szigorítások már túlzóak és károsak. Egyebek mellett nem teszik lehetővé az adósságrendező hitelek bevonását az autókereskedelembe azoknál az ügyfeleknél, akik eladósodtak. Az új minősítő rendszerben szinte csak az a lehetősége marad, hogy elárverezik az autóját.

Mi magunk kezdeményeztük, hogy szűnjön meg a túlzottan magas jutalék előleg kifizetése, hiszen ezzel a finanszírozók kordában tarthatták a kereskedőket - vélte Gablini Gábor. Az elnök elismerte, sok kereskedő ezt a kirívó árengedmények finanszírozására használta fel. Az elnök a jutalékelőleg átmenet nélküli megvonásával már nem értett egyet. A kereskedők így a lízing-, hitelszerződés megkötésével járó tényleges költségeiket is csak késleltetve kaphatják meg. A jutalék egy bizonyos százalékához a szerződés megkötésekor kellene hozzájutnia a kereskedőnek. Gablini Gábor diszkriminatívnak tartotta azt is, hogy kizárólag az autókeresekdőt kötelezik arra, hogy a vevőnek bemutassa a teljes költségvetését a jutalékkal, árréssel együtt, amit más ágazatokban nem kell megtenniük a kereskedőknek.

Tavaly 650, idén már csak 450 autó márkakereskedő működik és egy év alatt 10 ezer munkavállaló veszítette el az állását az ágazatban.

Oszd meg ezt a cikket!