2025 évi változások, melyek érintik a gépjármű-kereskedelmi szakmát

Tisztelt Tagjaink !

 

A 2025- év komoly kihívásokat jelent az autós társadalomnak. Használtautó értékesítőként a lehetőségekhez képest fel kell készülnünk az ezzel kapcsolatos jogszabályi változtatásokra. A munkánkat hátrányosan érintő bürokratikus és egyéb  jogszabályokat Egyesületünk javaslatokkal kívánja ügyfélbarátabbá tenni, ezen témakörök az alábbiak:
 

  • Javasoljuk, hogy a gépjárműkereskedők ne legyenek kötelesek a külföldről értékesítés céljából behozott használt gépjárműveket forgalomba helyezni mindaddig, amíg azok továbbértékesítése nem történt meg.  
  • Javasoljuk, hogy a gépjárművek azonosítása és nyilvántartása során az adminisztrációs terheket csökkentsék azzal, hogy a motorkódon túl a motorszámot ne tartsa nyilván a közlekedési hatóság, ennek érdekében a műszaki adatlapból törlésre kerüljön a motorszám, mint kötelező adattartalom.
  • Javasoljuk, az M1 és N1 járműkategóriába tartozó járművek esetében az egyedi forgalomba helyezési engedélyezési eljárás lefolytatására jogosult vizsgaállomások számát növelni, tekintettel arra, hogy egyes esetekben több hónapos várólista van az eljárás elvégzésére. 
  • A jármű-honosítási eljárás esetén ellentmondásos a szabályozás az eljárás során kiállított műszaki adatlap érvényességi idejével kapcsolatban. Javasoljuk az ellentmondás feloldását annak érdekében, hogy a közlekedési hatóság gyakorlata egységes legyen.
  • Javasoljuk, hogy a gépjárműkereskedők által külföldről értékesítés céljából behozott használt gépjárművek forgalomba helyezési eljárása során ne legyen kötelező a törzskönyv kiállítása
  • Aránytalannak tartjuk az ideiglenes rendszámtáblához tartozó indítási napló nem megfelelő vezetéséhez kapcsolódó szankciókat. Véleményünk szerint a szankciók túlzóak, egy kisebb adminisztrációs hiba esetén a kötelezően alkalmazandó szankciók - az ideiglenes rendszámtábla 1 évre történő visszavonása, valamennyi ideiglenes rendszámtábla elvétele, újabb ideiglenes rendszám engedélyezésének megtiltása - a kereskedők tevékenységét, a gépjármű értékesítését adott esetben ellehetetleníti. Könnyen belátható, hogy ideiglenes rendszámtábla nélkül a gépjárművek kipróbálása a vevők részéről nem lehetséges, így a sikeres értékesítés esélye drasztikusan csökken. Javasoljuk a szabályozás és alkalmazott szankciók felülvizsgálatát, differenciálását.
  • Eljárásrendek egységesítése
  • Kompetenciák megerősítése
  • Online vizsgabejelentkezések módosítása
  • Hat hónapos műszaki adatlap érvényességi idő legalább 12 hónapra növelése

Ezeket a javaslatainkat dr. Pilz Tamás közjogi és deregulációért felelős helyettes államtitkárnak adtunk át. Ezen problémák kezelését már több mint két éve kezdtük el Pilz Tamás úrral és több eredményt is elértünk. Így például azt, hogy valamelyest csökkent a  nagyon hosszú várakozási idő főleg Budapesten ( pesze a számunkra elfogadható 2-3 napos időpont kapásáról nem mondtunk le) vagy az első forgalomba helyezéskor nem kell feleslegesen biztosítást kötni akkor ha a jármű egyből ki van vonva a forgalomból. Amennyiben valakinek további javaslata, észrevétele van kérem írja meg vagy jelezze felénk.

A következőekben a jövő évi változtatásokat, illetve a még el nem fogadott, de nagy valószínűséggel 2025 februárban hatályba lépő jogszabályi változtatásokat tartalmazzák.

 

Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény módosítása

  • Az Itv. Gépjármű és pótkocsi visszterhes vagyonátruházási illetékének mértéke alcíme a következő 24/A. §-sal
    egészül ki:
    „24/A. § A 2024. évet követően a 24. § (1) és (2) bekezdése szerinti illeték mértéke a tárgyévet megelőző évi illeték
    mértékének a tárgyévet megelőző év július hónapjára vonatkozó, a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett
    fogyasztóiár-index előző év azonos időszakához viszonyított változásával valorizált összege. A 24. § (1) bekezdés
    szerinti mértékeket 50 vagy 100 forintra, a 24. § (2) bekezdésben említett illeték mértékeket 1000 forintra kerekítve
    kell megállapítani. Az előbbiek szerint megállapított adómértékeket az állami adó- és vámhatóság a honlapján
    a tárgyévet megelőző év október 31-ig közzéteszi.”

A regisztrációs adóról szóló 2003. évi CX. törvény módosítása

  • 74. § A regisztrációs adóról szóló 2003. évi CX. törvény (a továbbiakban: Rega tv.) 8. §-a a következő (5) bekezdéssel
    egészül ki:
    „(5) A 2025. évet követően az adótétel megállapítása során a melléklet I. részének nyitó szövegrészében
    szereplő forintérték tárgyévet megelőző évi összegének a tárgyévet megelőző év július hónapjára vonatkozó,
    a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett fogyasztóiár-index előző év azonos időszakához viszonyított
    változásával valorizált összegét kell alkalmazni, amelyet 1000 forintra kerekítve kell megállapítani. Az előbbiek
    szerint megállapított értéket az állami adó- és vámhatóság internetes honlapján a tárgyévet megelőző év
    október 31-ig közzéteszi.”
    75. § A Rega tv. 9. § (4) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
    „(4) Ha az adókötelezettség átalakítás miatt keletkezik, az adó alanya köteles a területileg illetékes közlekedési
    hatósághoz benyújtott előzetes engedély iránti kérelmet benyújtani. A közlekedési hatóság az átalakítási engedély
    kiadásakor, annak egy példánya megküldésével haladéktalanul értesíti a vámhatóságot az adóalany átalakítási
    szándékáról, közölve minden, az e törvény szerinti adókötelezettség megállapításához szükséges adatot (az eredeti
    és az átalakított gépjármű teljesítményét, üzemanyag fajtáját és környezetvédelmi osztályba sorolását, valamint
    az e törvény szerinti adó alanyának beazonosításához szükséges adatokat).”
    76. § A Rega tv. 15. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
    „15. § A környezetvédelmi osztályba sorolás a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának
    műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 5. számú melléklete II. fejezetének 2025. január 1. napján
    hatályos állapota szerint történik.”
    77. § A Rega tv. melléklete I. részében
    a) foglalt 1. táblázat 8. sorában az „5E, 5P, 5N, 5Z” szövegrész helyébe az „5E, 5Z” szöveg lép.
    b) foglalt 2. táblázat 6. sorában az „elektromos és hibrid meghajtású” szövegrész helyébe az „elektromos
    meghajtású” lép.

    78. § A Rega tv. melléklet I. és II. része helyébe a 11. melléklet lép.
    79. § A Rega tv. melléklete I. részében foglalt 1. táblázat 9. sora hatályát veszti.

Az építési és közlekedési miniszter .../2024. (....) ÉKM rendelete a közúti közlekedési igazgatási hatósági eljárások díjairól

  • A közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999. évi LXXXIV. törvény 42. § c) pontjában
    kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V.
    24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva, a Kormány
    tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés
    12. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró belügyminiszterrel és a Kormány tagjainak
    feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 148. § (1) bekezdés 1.
    pontjában meghatározott feladatkörében eljáró pénzügyminiszterrel egyetértésben –, a
    következőket rendelem el:

    1. §

    (1) A közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és
    visszavonásáról szóló kormányrendeletben meghatározott hatósági eljárások díjait az e rendelet
    1–3. melléklete tartalmazza.
    (2) A díjakat az eljárás kezdeményezésével egyidejűleg az alábbi keretszámlára kell igazoltan
    befizetni:
    a) az 1. melléklet 4-7. sorában, 9. és 12. sorában, 19-21. sorában, 23-25. sorában, az
    elektronikus úton indított, az ügyfél személyes megjelenése nélkül intézhető, a digitális
    államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló törvény szerinti
    automatikus döntéshozatali eljárásban az 1. melléklet 10-11. sorában, valamint 13-18. sorában,
    továbbá a 2. és 3. mellékletben megállapított díjakat a közúti közlekedési nyilvántartó szerv (a
    továbbiakban: Nyilvántartó) Miniszterelnöki Kabinetiroda Magyar Államkincstárnál vezetett,
    10032000-00335814-06020020 számú bevételek beszedése célelszámolási számlájára;
    b) az 1. melléklet 3. sorában, 10-11., valamint 13-18. sorában megállapított díjakat – kivéve az
    a) pontban meghatározott a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes
    szabályairól szóló törvény szerinti automatikus döntéshozatali eljárást, továbbá, ha a
    Nyilvántartó, illetve az 1. melléklet 17. sora esetében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal jár el – a
    fővárosi és vármegyei kormányhivatal előirányzat-felhasználási keretszámlájára;
    c) az 1. melléklet 17. sorában meghatározott díjat – kivéve az a) pontban meghatározott a
    digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló törvény
    szerinti automatikus döntéshozatali eljárást - a Nemzeti Adó- és Vámhivatal eljárása esetén a
    Nemzeti Adó- és Vámhivatal előirányzat-felhasználási keretszámlájára.
    (3) A 3. mellékletben meghatározott díj 53%-a a Nyilvántartót, 47%-a a közúti közlekedési
    nyilvántartásról szóló 1999. évi LXXXIV. törvény 33/A. § (1) bekezdése szerinti engedélyező
    hatóságot illeti meg.
    (4) Az előzetes eredetiségvizsgálati eljárás részletes szabályairól szóló 301/2009. (XII. 22.)
    Korm. rendelet 5. § (1) bekezdés n) pontja szerinti, a közreműködőt megillető díj forrása az
    engedélyező hatóságot megillető díj.
    (5) A nem elektronikus úton kezdeményezett közúti közlekedési igazgatási hatósági eljárás
    igazgatási szolgáltatási díját az eljárás kezdeményezésével egyidejűleg készpénz-átutalási

    megbízás útján kell megfizetni. A díj fizetésére vonatkozó kötelezettség az eljárás
    megindításával egyidejűleg bankkártyával is teljesíthető, ha az ehhez szükséges műszaki
    feltételek a fővárosi és vármegyei kormányhivatal járási (fővárosi kerületi) hivatalánál
    rendelkezésre állnak.
    (6) Az elektronikus úton kezdeményezett közúti közlekedési igazgatási hatósági eljárás
    igazgatási szolgáltatási díját bankkártyával kell megfizetni.
    (7) A díjak beszedésére, kezelésére, nyilvántartására, elszámolására és visszatérítésére az
    államháztartás számviteléről szóló kormányrendelet előírásait kell alkalmazni.
    (8) Ha a kérelem és a befizetést igazoló okiratok alapján megállapítható, hogy az ügyfél
    a) az e rendeletben meghatározott mértéket meghaladó összegű díjat fizetett, vagy
    b) eljárás megindítása nélkül fizetett díjat,
    akkor az a) pont szerinti esetben a különbözet összegét, a b) pont szerinti esetben a befizetett
    összeget vissza kell téríteni.
    (9) A visszatérítést a többletbefizetés megállapítását követően haladéktalanul, de legfeljebb 8
    napon belül hivatalból el kell rendelni.
    (10) Ha a többletbefizetést a kérelmező jelzi az eljáró hatóságnak, a visszatérítésre vonatkozó
    kérelem beérkezését követően haladéktalanul, de legfeljebb 8 napon belül kell elrendelni a
    visszatérítést.
    (11) A visszatérítés teljesítése iránt a visszatérítés elrendelését követő 30 napon belül intézkedni
    kell. A visszatérítést arra a bankszámlaszámra kell teljesíteni, amelyről a befizetés érkezett. Az
    ügyfél nyilatkozatával kérheti ettől eltérő bankszámlaszámra is a visszautalást.
    (12) Amennyiben készpénzben történt a befizetés és az ügyfél nem tett nyilatkozatot a
    bankszámlára történő visszautalásról, a visszatérítést készpénzátutalási megbízással kell
    teljesíteni.
    (13) Az 1. melléklet 4., 6., 7., valamint 19. sorában meghatározott okmányok belföldön, postai
    úton könyvelt küldeményként történő kézbesítéséért 2 000 forint igazgatási szolgáltatási díjat
    kell fizetni.

    2. §
    Az e rendeletben meghatározott díjak tekintetében
    a) a díjfizetési kötelezettségre az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (a továbbiakban:
    Itv.) 28. § (2)-(3) bekezdésében foglaltakat,
    b) a díjfizetésre kötelezettek körének megállapítására az Itv. 31. § (1)–(3) bekezdésében
    foglaltakat,
    c) a jogorvoslati eljárásra az Itv. 32. §-ában foglaltakat,
    d) a mulasztási bírságra az Itv. 82. §-ában foglaltakat,
    e) az 1. melléklet 11-15. sorában meghatározott szolgáltatási díjra vonatkozó személyes
    illetékmentességre az Itv. 5. és 6. §-át,
    f) a 2. melléklet 6-8. és a 13-16. sorában meghatározott szolgáltatási díjra vonatkozó személyes
    illetékmentességre az Itv. 6. §-át

    kell alkalmazni azzal, hogy ahol az Itv. illetéket említ, azon e jogszabály tekintetében díjat kell
    érteni.

    3. §
    Ez a rendelet 2025. február 1-jén lép hatályba.

    4. §

    E rendelet rendelkezéseit a hatálybalépését követően kezdeményezett eljárásokra kell
    alkalmazni.

    5. §

    Hatályát veszti a közúti közlekedési igazgatási hatósági eljárások díjairól szóló 29/2004. (VI.
    16.) BM rendelet.

Az építési és közlekedési miniszter .../2024. (....) ÉKM rendelete a közúti járművek forgalomba helyezésével és forgalomban tartásával, környezetvédelmi felülvizsgálatával és ellenőrzésével, továbbá a gépjárműfenntartó tevékenységgel kapcsolatos egyes közlekedési hatósági eljárások díjáról

  • A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés e) pontjában kapott
    felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.)
    Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva – a Kormány
    tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 148. § (1) bekezdés
    1. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró pénzügyminiszterrel egyetértésben – a
    következőket rendelem el:

    1. §

    A hatósági tevékenységekért
    a) a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló miniszteri rendeletben meghatározott
    hatósági eljárások esetében az 1. mellékletben,
    b) a közúti járművek környezetvédelmi felülvizsgálatának szabályairól szóló együttes
    miniszteri rendeletben meghatározott – az időszakos vizsgálat keretében végzett –
    környezetvédelmi felülvizsgálat esetében a 2. mellékletben,
    c) a gépjárműfenntartó tevékenység személyi és dologi feltételeiről szóló miniszteri
    rendeletben, valamint a közúti járművek bontásának feltételeiről szóló miniszteri rendeletben
    meghatározott hatósági tevékenységek esetében a 3. mellékletben,
    d) a menetíró készülékről szóló miniszteri rendeletben meghatározott hatósági eljárások
    esetében a 4. mellékletben,
    e) a vizsgálóállomás engedélyezésének részletes szabályairól szóló kormányrendeletben
    meghatározott hatósági tevékenységek esetében az 5. mellékletben
    megállapított hatósági eljárási díjat (a továbbiakban: díj) kell fizetni.

    2. §

    (1) Az 1. § szerint eljárások esetében – a (2) és (3) bekezdésben foglaltak, valamint az 1. § e)
    pontjában megállapított, az auditáló szervet megillető díj kivételével – a díjat az eljárás
    kezdeményezőjének az Építési és Közlekedési Minisztérium (a továbbiakban: ÉKM) Magyar
    Államkincstárnál vezetett 10032000-00003582-06020015 számú számlájára az eljárás
    kezdeményezésével egyidejűleg kell befizetni. Az 1. mellékletben foglalt táblázat 70. sorában
    megállapított díjat a jármű forgalmazójának kell az ÉKM számlájára befizetni.
    (2) A vizsgálóállomást megillető műszaki és közlekedésbiztonsági vizsgálatra vonatkozó
    díjrészt és a vizsgálóállomást megillető környezetvédelmi felülvizsgálatra vonatkozó díjrészt a
    vizsgálóállomás részére kell megfizetni.
    (3) A környezetvédelmi felülvizsgálat 2. mellékletben megállapított díját a felülvizsgáló
    szervezet számlájára kell megfizetni.
    (4) A tevékenységet végző szervezet köteles

    a) a 2. mellékletben megállapított díjaknak, valamint
    b) az 1. mellékletben foglalt táblázat 46., 48., 50. és 52. sorában megállapított díjak
    környezetvédelmi felülvizsgálatra vonatkozó díjrészeinek
    20%-át az ÉKM részére az (1) bekezdésében meghatározottak szerint befizetni.
    (5) A környezetvédelmi felülvizsgálatra vonatkozó díjrész az 1. mellékletben foglalt táblázat
    a) 46. sora esetében az 1. mellékletben foglalt táblázat 46. és 47. sora szerinti díjak különbözete,
    b) 48. sora esetében az 1. mellékletben foglalt táblázat 48. és 49. sora szerinti díjak különbözete,
    c) 50. sora esetében az 1. mellékletben foglalt táblázat 50. és 51. sora szerinti díjak különbözete,
    d) 52. sora esetében az 1. mellékletben foglalt táblázat 52. és 53. sora szerinti díjak különbözete.
    (6) A díjak beszedésére, kezelésére, nyilvántartására, elszámolására és visszatérítésére az
    államháztartás számviteléről szóló kormányrendelet előírásait kell alkalmazni.
    (7) Ha a kérelem és a befizetést igazoló okiratok alapján megállapítható, hogy az ügyfél
    a) az e rendeletben megállapított mértéket meghaladó összegű díjat fizetett, vagy
    b) eljárás megindítása nélkül fizetett díjat,
    akkor az a) pont esetében a különbözet összegét, a b) pont esetében a befizetett összeget vissza
    kell téríteni.
    (8) A visszatérítést a többletbefizetés megállapítását követően haladéktalanul, de legfeljebb 8
    napon belül hivatalból el kell rendelni.
    (9) Ha a többletbefizetést a kérelmező jelzi az eljáró hatóságnak, a visszatérítésre vonatkozó
    kérelem beérkezését követően haladéktalanul, de legfeljebb 8 napon belül kell elrendelni a
    visszatérítést.
    (10) A visszatérítés teljesítése iránt a visszatérítés elrendelését követő 30 napon belül intézkedni
    kell. A visszatérítést arra a bankszámlaszámra kell teljesíteni, amelyről a befizetés érkezett. Az
    ügyfél nyilatkozatával kérheti ettől eltérő bankszámlaszámra is a visszautalást.
    (11) Amennyiben készpénzben történt a befizetés és az ügyfél nem tett nyilatkozatot a
    bankszámlára történő visszautalásról, a visszatérítést készpénzátutalási megbízással kell
    teljesíteni.

    3. §

    (1) Az 1-5. mellékletben megállapított díjak nem tartalmazzák a hatósági járműműszaki
    tevékenységhez kapcsolódó szakértői vizsgálat díját, amelyet az eljárás kezdeményezője a
    szakértő részére külön köteles megfizetni.
    (2) Az 1. mellékletben foglalt táblázat 46., 48., 50. és 52. sorában megállapított díj műszaki és
    közlekedésbiztonsági vizsgálatra vonatkozó díjrészének mértéke azonos az 1. mellékletben
    foglalt táblázat 47., 49., 51. és 53. sorában megállapított díjak mértékével.

    4. §

    (1) A vizsgálóállomás engedélyezésének részletes eljárási szabályairól szóló kormányrendelet
    alapján engedélyezett szervezet (a továbbiakban: szervezet) által végzett vizsgálatok esetében
    az 1. mellékletben foglalt táblázat

    a) 28., 37-39., 40., 41., 44., 45., 47., 49., 51., valamint 53-68. sorában megállapított díjak,
    továbbá
    b) 46., 48., 50. és 52. sorában megállapított díjak
    műszaki és közlekedésbiztonsági vizsgálatra vonatkozó díjrészeinek 80%-a az ÉKM-et, 20%-a
    a szervezetet illeti meg.
    (2) A közúti közlekedésbiztonság egyes állami feladatainak teljesítéséhez szükséges pénzügyi
    forrásokról és azok felhasználásának módjáról szóló kormányrendeletben meghatározott
    pénzügyi forrás képzése az 1. mellékletében – az 1. mellékletben foglalt táblázat 46., 48., 50.
    és 52. sora esetében az 1. mellékletben foglalt táblázat 47., 49., 51. és 53. sorában megállapított
    műszaki és közlekedésbiztonsági díjrész figyelembevételével – megállapított és a hatóság által
    beszedett díjakból történik.
    (3) A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a
    továbbiakban: ER.) 14. § (2) bekezdés a), b), d), e) és g) pontjában, továbbá az ER. 10. számú
    mellékletében megállapított közúti ellenőrzési feladatok, valamint az ER. 15. §-ában
    megállapított telephelyi ellenőrzési feladatok költségfedezetét az 1. mellékletben foglalt
    táblázat 50-53. sorában megállapított alapdíj, valamint az 1. mellékletben foglalt táblázat 59-
    63. sorában megállapított pótdíj közlekedési hatóság által beszedett összegének 35%-a
    szolgálja.
    (4) A közúti gépjárművek környezetvédelmi felülvizsgálatával kapcsolatos irányító, szabályozó
    és fejlesztő, valamint a felügyeleti és ellenőrzési feladatok költségfedezetét
    a) a 2. mellékletben foglalt táblázatban megállapított és beszedett díjak 20%-ából, valamint
    b) az (1) bekezdésben meghatározott a közlekedési hatóság által beszedett, illetve a tanúsító
    szervezetek által befizetett összegből,
    felülvizsgálatonként 236 Ft szolgálja (a továbbiakban együttesen: környezetvédelmi
    hozzájárulás).
    (5) A környezetvédelmi hozzájárulás az ÉKM 10032000-00003582-06020015 számú számláját
    illeti meg, amelynek 50%-át át kell vezetni a tárgyhónapot követő hónap 25. napjáig az ÉKM
    Magyar Államkincstárnál vezetett 10032000-00003582-05050019 fejezeti kezelésű
    előirányzat-felhasználási keretszámlájára.
    (6) Az ÉKM Magyar Államkincstárnál vezetett 10032000-00003582-05050019 fejezeti
    kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámlájára átvezetett összeget:
    a) a közúti közlekedés környezetvédelme területén stratégiák, rendeletek, intézkedések
    kidolgozása, így különösen zajvédelem, levegőtisztaság-védelem, energetika,
    b) a közúti közlekedés környezetvédelmi kutatás-fejlesztése, valamint ennek keretében
    korszerű környezetvédelmi mérőeszközök, berendezések beszerzésének, fejlesztésének
    támogatása,
    c) környezetvédelmi információs adatbázis létrehozása és működtetése, hatásvizsgálatok
    módszertani fejlesztése, valamint
    d) a lakosság tájékoztatása, környezetvédelmi tudatosságának javítása
    céljainak jogszabályban meghatározott állami feladatai költségfedezetére fordíthatja.
    (7) Az ÉKM a környezetvédelmi hozzájárulásból az (6) bekezdéssel nem érintett összeget
    kizárólag a környezetvédelmi vizsgálati rendszer működtetésével és fejlesztésével kapcsolatos
    költségek fedezetére, és ezen belül elsősorban az ellenőrző eszközök és technológia fejlesztése,
    valamint a közlekedési hatóság környezetvédelmi feladatainak ellátását biztosító informatikai

    rendszer fejlesztése céljainak jogszabályban meghatározott állami feladatai költségfedezetére
    fordíthatja.

    5. §
    Az e rendeletben megállapított díjak tekintetében
    a) a díjfizetési kötelezettségre az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (a továbbiakban:
    Itv.) 28. § (2) és (3) bekezdésében foglaltakat,
    b) a díjfizetésre kötelezettek körének megállapítására az Itv. 31. § (1) és (2) bekezdésében
    foglaltakat
    kell alkalmazni azzal, hogy ahol az Itv. illetéket említ, azon e jogszabály tekintetében díjat kell
    érteni.

    6. §

    A jármű közúti vagy telephelyi ellenőrzése alapján elrendelt vizsgálat – a járműfajtára előírt
    időszakos vizsgálat díjával azonos összegű – díját a jármű üzembentartója akkor köteles fizetni,
    ha
    a) a vizsgálat megállapítása szerint a jármű nem felel meg a közúti járművek forgalomba
    helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló rendeletben meghatározott
    műszaki feltételeknek, vagy
    b) a járművet átalakították, és átalakítás után időszakos vizsgálatra nem mutatták be.

    7. §
    Ez a rendelet 2025. február 1-jén lép hatályba.
    8. §

    E rendelet rendelkezéseit a hatálybalépését követően kezdeményezett eljárásokra kell
    alkalmazni.

    9. §

    Ez a rendelet a közúti közlekedésben használt menetíró készülékekről, a közúti közlekedésben
    használt menetíró készülékekről szóló 3821/85/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül
    helyezéséről és a közúti szállításra vonatkozó egyes szociális jogszabályok összehangolásáról
    szóló 561/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet módosításáról szóló, 2014. február
    4-i 165/2014/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtásához szükséges
    rendelkezéseket állapít meg.

    10. §

    Hatályát veszti a közúti járművek forgalomba helyezésével és forgalomban tartásával,
    környezetvédelmi felülvizsgálatával és ellenőrzésével, továbbá a gépjárműfenntartó
    tevékenységgel kapcsolatos egyes közlekedési hatósági eljárások díjáról szóló 91/2004. (VI.
    29.) GKM rendelet.

A fentiek fényében jelentős mértékű változások várhatóak a jövő évben, de addig is Minden tagunknak boldog karácsonyt és egészségben és eredményekben gazdag boldog új esztendőt kíván az MGOE elnöksége:

 

Fojt Attila              elnök

Anderkó Ottó        alelnök

Gulyás József        alelnök

Török Tamás         titkár 

Kósa András          kommunikációs igazgató

Borka J. Balázs     főmunkatárs

Oszd meg ezt a cikket!