Elárasztják-e az ukrán roncsok a használtautó-piacot?

Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke tiszta vizet önt a pohárba.

Néhány, az ukrán határhoz közeli autókereskedés arról számolt be, hogy a háború elől menekülők egy része Magyarországra érve azonnal túladna autóján. Ennek köszönhetően sokan attól tartank, hogy most majd régi, rossz állapotú, használt gépkocsik árasztják majd el a magyar piacot.

Ugyanakkor ez az aggodalom alaptalan, mivel tavaly óta az Európai Unión kívülről csak minimum Euro 6-os környezetvédelmi besorolású járművet, tehát 2015 után gyártott autót lehet vámkezeltetni és forgalomba helyezni Magyarországon. Az ennél régebbi gépkocsikat maximum csak alkatrésznek lehet eladni – árulta el Fojt Attila a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke a Világgazdaságnak nyilatkozva.

ukrán rendszámtábla

Emellett komoly procedúrát jelent a vámkezelés is. Ehhez számos dokumentumra – forgalmi engedély, törzskönyv, EU-s megfelelőségi nyilatkozat (COC-tanúsítvány) – van szükség. Mindezek birtokában már a határátlépéskor sort kell keríteni a vámkezelésre, majd az okmányirodai ügyintézés első lépéseként megtörténik a származás-ellenőrzése, amely minimum 30 napot vesz igénybe.

Amennyiben minden szükséges irat rendelkezésre áll, a hatóság vámértékvizsgálatot tart, amelyben meghatározzák az autó értékét. A tulajdonosnak ez alapján kell megfizetni a 10 százalékos vámot valamint a 27 százalékos áfát. Vagyis a NAV nem fogad el az autó értékénél kisebb számlát, adásvételi szerződést. Emellett természetesen a regisztrációs adót is kötelező megfizetni.

Itt azonban még nem ér véget a procedúra, ugyanis csak ezt követően kezdődhet meg az autó forgalomba helyezése, amire jelenleg minimum másfél hónapot kell várni. Amennyiben a hatóság valamilyen hibát talál, automatikusan megbuktatja az autót és ismét másfél hónapot kell várni a következő vizsgaidőpontra.

 

Forrás:

Világgazdaság

Oszd meg ezt a cikket!