Ennyi autó nem készült el a koronavírus miatt Európában
Ötödére esett vissza az autóipar termelése 2019-hez képest.
Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) tájékoztatása szerint több mint 3,6 millió jármű nem készült el a koronavírus-járvánnyal kapcsolatban kialakult helyzetnek köszönhetően. A tavaszi időszakban számos gyár részben vagy teljesen leállította a termelést egészségvédelmi okokra hivatkozva, és akad olyan, ahol még azóta sem folyik 100 százalékos munkavégzés.
Az Európai Unió autópiacain az idei év első félévben 38 százalékkal estek vissza az eladások a 2019-es adatokhoz képest.
Az ACEA egy statisztikai kimutatásban összegezte, hogy az EU-ban és az Egyesült Királyságban hány személyautó és maximum hat tonnás teherautó nem készült el 2020 januárja óta. A Szövetség által összeállított listából kiderül, hogy a járvány miatt bekövetkezett termeléskiesés hatása leginkább Németországban érezhető, ahol közel 1 millióval kevesebb autót gyártottak. A képzeletbeli dobogóra Spanyolország, illetve Franciaország állhatott még fel.
Magyarország 95 148 el nem készült járművel a középmezőnyben szerepel az ACEA listáján. A régióból a csehek jártak a legrosszabbul, ők közel háromszor akkora veszteséget voltak kénytelenek elkönyvelni, mint mi.
- Németország: 956 090
- Spanyolország: 693 768
- Franciaország: 381 841
- Egyesült Királyság: 311 927
- Csehország: 254 657
- Olaszország: 246 710
- Szlovákia: 184 342
- Lengyelország: 138 096
- Magyarország: 95 148
- Románia: 90 023
- Svédország: 67 054
- Portugália: 66 564
- Belgium: 45 833
- Hollandia: 33 998
- Ausztria: 32 834
- Finnország: 25 489
- Szlovénia: 25 303
Az el nem készült járművek száma összességében több mint 3,6 millióra rúg, ami nagyságrendileg a teljes 2019-es évben legyártott gépjárművek ötödének felel meg. Vagyis a tavalyi évhez képest minden ötödik autó nem készült el.
Az autóiparban tapasztalható termeléskiesésnek a magyar GDP-nek is komoly pofont adott. A bruttó hazai termék a második negyedévben óriási zuhanást volt kénytelen elkönyvelni, hiszen minden eddigi mértéket meghaladóan, több mint 13 százalékkal csökkenést regisztráltak. Ebben a hazai járműipar teljesítményének 20 százalékos visszaesése is komoly szerepet játszik, ami összességében 4,3 százalékos csökkenést eredményezett a hazai GDP-ben.
Emellett az sem hagyható figyelmen kívül, hogy a magyar járműgyártás a második negyedévben mintegy 4 százalékkal, vagyis 10 ezer fővel kevesebb embert foglalkoztat, mint a 2019-es esztendő ugyanezen időszakában. Messzebbre tekintve még aggasztóbb a helyzet, ugyanis a tavalyi év végén még 187 ezer embernek adott munkát a szektor. Ehhez képest a visszaesés mértéke 21 ezer fő.
A Covid-19 koronavírus-járvány következtében kialakult gazdasági válság még évekig elhúzódhat a szakemberek szerint. Ráadásul egyelőre teljességgel megjósolhatatlan, hogy az autóipar mikor lábalhat ki belőle, és térhet vissza a megszokott kerékvásásba.