Európai autópiacok alakulása 2020: Ausztria

Így befolyásolta a koronavírus-járvány az új autó értékesítéseket az osztrákoknál.

A 2020-as év már minden bizonnyal a COVID-19 jegyében fog eltelni. Ám míg tavasszal a koronavírus-járvány rendkívül súlyos csapást mért az egyes országok gazdaságára, és ezáltal az autókereskedelemre is, addig úgy tűnik, az őszi második hullám nem, vagy csak minimálisan befolyásolja a járművek értékesítését.

Összeállításunkban sorra vesszük a számunkra legfontosabb európai autópiacokat, illetve azt, hogyan alakult az egyes országokban az autókereskedelem az idei évben.

 

Sorozatunk korábbi részei itt olvashatók:

  1. Olaszország
  2. Németország
  3. Egyesült Királyság
  4. Franciaország
  5. Spanyolország
  6. Hollandia

 

Ausztriában a szeptember a lassú javulás hónapja volt, még annak ellenére is, hogy ismét exponenciális növekedésnek indultak a koronavírus-fertőzéssel kapcsolatos esetszámok. Valójában Ausztria volt az egyik első olyan európai ország, amely korlátozta a lakosság mozgását, és ennek következtében képes volt előbb kilépni a COVID-19 válságból tavaszi hullámából, mint mások.

Összességében az osztrákok pozitív mérleggel zárták a szeptembert. A 22 264 értékesített személyautó 5 százalékos növekedést jelent 2019 kilencedik hónapjához képest. Éves összevetésben eddig 180 973 kocsi talált gazdára, ez pedig 30 százalékkal kevesebb, mint 2019 megegyező időszakában.

A legnépszerűbb márkák tekintetében, 2020 első kilenc hónapja alapján egyetlen gyártó sincs, amelyik pozitív mérleget tudna felmutatni, azaz növelni tudta volna eladásait a megelőző évhez képest. A legkisebb csökkenést a Tesla könyvelhette el: a kaliforniai gyártó eladásai 11 százalékkal estek vissza tavalyhoz képest. Elon Musk cége mögött a Mercedes (-16,2%) és a Skoda (-19,7%) következik.

A legnagyobb, 51,4 százalékos visszaesés az Opel háza táján történt. A német céget a Suzuki (-42,2%), valamint a Fiat (-39,0%) követi a legnagyobb zuhanás képzeletbeli toplistáján, de még az éllovas Volkswagen is eladási adatai is 33,2 százalékos mínuszban vannak – derül ki a MarkLines autóipari szakportál által összegyűjtött statisztikákból.

 

A COVID-19 hatása

Az első két koronavírusos esetet február 25-én diagnosztizálták Ausztriában, majd március elején Ischgl városát, a tiroli síközpontot a járvány egyik fő gócpontjaként azonosították. Míg a tiroli hatóságok március 13-án az egész várost karantén alá vonták, addig a központi korlátozó intézkedések bevezetésére március 16-án került sor.

Ennek eredményeként 2020 első negyedévében az osztrák piac csökkenése mintegy 32,4 százalékra rúgott, ami azt jelenti, hogy összesen 54 734 kocsi talált gazdára 2020 első három hónapjában – derül ki a helyi autógyártók szövetsége által kiadott adatokból.

Ausztria volt az egyik első európai ország, amelyet nagyon komolyan sújtott a vírus, ugyanakkor az osztrákok a krízisből való kilábalásban is az élen jártak. Bár áprilisban még csak minimálisan kezdtek mutatkozni a javulás jelei: a márciusi 66,5 százalékos zuhanást követően az év negyedik hónapjában eladott 11 278 autó 64,8 százalékkal alacsonyabb 2019 azonos hónapjához mérten. Májusban már 20 302 új személygépjármű értékesítését regisztrálták, ami 33,6 százalékkal marad el az egy évvel korábbi eredménytől.

Júniusban tovább javult a helyzet. 26 676 kocsi talált gazdára, ez 18 százalékkal kevesebb a megelőző egy év hatodik hónapjához viszonyítva. Az első félév mérlege így összesen 112 990 eladás, vagyis 31,9 százalékos csökkenés a 2019 januárjától június végéig tartó időszakhoz hasonlítva.

Audi RS4 Avant szemből, a háttérben hegyekkel

Júliusban aztán megtorpant az addig felfelé ívelő tendencia. Az év hetedik hónapja 21,2 százalékos mínuszt hozott, 24 784 eladott autóval. Augusztusban tovább folytatódott a lejtmenet. 20 935 új kocsi talált gazdára, az előző év nyolcadik hónapjához mérten pedig 29,9 százalékos elmaradást hozott az augusztus.

A megelőző időszak csökkenését látva kissé meglepő eredményt produkált a szeptember. A 2020-as évben először sikerült jobban teljesíteni, mint egy évvel korábban: a 22 264 értékesítés 5 százalékos növekedést jelent 2019 kilencedik hónapjához képest.

Ennek köszönhetően a harmadik negyedév végén 180 ezer 973 darab autó értékesítésénél tart az osztrák piac. 2019 első három negyedévéhez mérten pedig kereken 30 százalékos az elmaradás.

 

Középtávú piaci trendek

Az elmúlt években az osztrák bizonyult Európa egyik legstabilabb gépjármű-piacának. A csúcspontot 2017-ben érték el 335 596 eladott autóval, majd minimális, 3,3 százalékos csökkenést követően 341 832 értékesített darabbal zártak 2018-ban. Ez a tendencia folytatódott a tavalyi évben is: 329 628 új gépkocsi talált gazdára, ami 3,5 százalékos mérséklődést jelent – olvasható a nemzetközi autóipari statisztikákkal foglalkozó Focus2Move című oldalon.

 

Az alábbi táblázatokban az osztrák piac 2020-as legnépszerűbb gyártóinak és a legkelendőbb modelljeinek 10-es toplistáját állítottuk össze:

 

Gyártói toplista:

  1. Volkswagen – 27 921 darab
  2. Skoda – 17 732 darab
  3. Seat – 12 163 darab
  4. BMW – 11 013 darab
  5. Ford – 10 110 darab
  6. Renault – 9884 darab
  7. Mercedes – 9681 darab
  8. Hyundai – 9210 darab
  9. Audi – 7747 darab
  10. Opel – 7014 darab

 

Modellek toplistája:

  1. Skoda Octavia – 6019 darab
  2. Vokswagen Golf – 4602 darab
  3. Volkswagen Polo – 4247 darab
  4. Skoda Fabia – 3842 darab
  5. Fiat 500 Family – 3540 darab
  6. Volkswagen T-Roc – 3424 darab
  7. Volkswagen T-Cross – 3155 darab
  8. Renault Clio – 2732 darab
  9. Volkswagen Tiguan – 2712 darab
  10. Seat Ateca – 2652 darab

 

MarkLines

Focus2Move

 

Oszd meg ezt a cikket!