Európai autópiacok alakulása 2020: Csehország

Így befolyásolta a koronavírus-járvány az új autó értékesítéseket az cseheknél.

A 2020-as év már minden bizonnyal a COVID-19 jegyében fog eltelni. Ám míg tavasszal a koronavírus-járvány rendkívül súlyos csapást mért az egyes országok gazdaságára, és ezáltal az autókereskedelemre is, addig úgy tűnik, az őszi második hullám nem, vagy csak minimálisan befolyásolja a járművek értékesítését.

Összeállításunkban sorra vesszük a számunkra legfontosabb európai autópiacokat, illetve azt, hogyan alakult az egyes országokban az autókereskedelem az idei évben.

 

Sorozatunk korábbi részei itt olvashatók:

  1. Olaszország
  2. Németország
  3. Egyesült Királyság
  4. Franciaország
  5. Spanyolország
  6. Hollandia
  7. Ausztria

 

A lesújtó, 33,6 százalékos visszaesést jelentő augusztusi eredményeket követően a cseh újautó-piac lenyűgöző teljesítményt nyújtva, 16 909 eladott kocsival 7,2 százalékos növekedést tudott elérni szeptemberben, 2019 kilencedik hónapjához viszonyítva. Éves összevetésben eddig 148 329 személyautó talált gazdára, ez pedig 22,4 százalékkal kevesebb, mint az előző év azonos időszakában.

A legnépszerűbb márkák tekintetében, 2020 első kilenc hónapja alapján egyetlen gyártó van, amelyik pozitív mérleggel rendelkezik: a Mercedes 6,2 százalékkal növelte az eladásait 2019 első kilenc hónapjához hasonlítva. A legkisebb csökkenést a BMW tudhatja magáénak. A bajor gyártó eladásai 7,7 százalékkal estek vissza tavalyhoz képest. A németek mögött a Toyota (-11,7%) és a Škoda (-12,4%) következik.

A legnagyobb, 53,7 százalékos visszaesést a Mazda volt kénytelen elkönyvelni. A japán céget a Suzuki (-52,6%), valamint a Seat (-43,7%) követi a legnagyobb zuhanás képzeletbeli toplistáján – derül ki a MarkLines autóipari szakportál által összegyűjtött statisztikákból.

 

A COVID-19 hatása

2020 első hónapjaiban a cseh piacon az előző év lassan csökkenő tendenciái voltak megfigyelhetők. Február végéig mintegy 36 371 új gépkocsi talált gazdára, ami 4,3 százalékkal alacsonyabb eredmény 2019 első két hónapjához mérten – olvasható a helyi autógyártók szövegsége által közzétett jelentésben.

Hasonlóan a legtöbb európai országhoz, amelyek a koronavírus-járvány terjedésének lassítása érdekében különböző mértékű korlátozó intézkedéseket hoztak, a cseh kormány március 16-án az egész országban karantént vezetett be, lezárva a határokat, és megtiltva a külföldiek beutazását az ország területére. Bár az eredeti tervek szerint a lezárás március 24-ig tartott volna, végül a kormány meghosszabbította a rendkívüli állapotot egészen április 30-ig.

Az autószalonok és kereskedések bezárásának köszönhetően a márciusi számok 36,4 százalékkal estek vissza: mintegy 13 616 autó eladását regisztrálták. Ennek eredményeként 2020 első negyedévében a cseh piac csökkenése mintegy 15,9 százalékra rúgott, ami azt jelenti, hogy összesen 49 987 kocsi talált gazdára 2020 első három hónapjában.

Áprilisban tovább folytatódott a zuhanás: az év negyedik hónapjában eladott 10 587 autó 53,5 százalékkal alacsonyabb 2019 áprilisához mérten. Májusban már visszafogott javulás volt tapasztalható, ám a 13 240 darab értékesített új személygépjármű még mindig 44,6 százalékkal marad el az egy évvel korábbi eredménytől.

Júniusban folytatódott a felfelé ívelő tendencia: 19 418 kocsi talált gazdára, ez pedig mindössze 9,8 százalékos csökkenés 2019 hatodik hónapjához viszonyítva. Az idei esztendő első félévének mérlege így összesen 87 947 eladás, vagyis 26 százalékos csökkenés a megelőző év januártól június végéig tartó időszakával összehasonlítva.

Škoda Octavia RS szedán szemből és RS kombi hátulról

Bár minimálisan, de júliusban tovább javított a cseh piac: 19 770 értékesítés mellett 9,4 százalékos lemaradás mutatkozott 2019 azonos hónapjához mérten.

Augusztusban ismét egy komoly hullámvölgy következett. 16 611 új kocsi talált gazdára, az előző év nyolcadik hónapjához mérten pedig 33,6 százalékos zuhanást hozott az augusztus.

A zuhanás szeptemberben növekedésbe fordult, bár nagyságrendileg 300-zal több autót értékesítettek, mint egy hónappal korábban, mégis 7,2 százalékos javulást tudtak elérni 2019 kilencedik hónapjához viszonyítva. Ráadásul ez volt 2020-ban az első alkalom, hogy a piacnak sikerült jobban teljesítenie, mint a megelőző évben.

Ennek köszönhetően a harmadik negyedév végén 148 ezer 329 darab autó értékesítésénél tart az új személygépjárművek piaca Csehországban. 2019 első három negyedévéhez mérten pedig 22,4 százalékos az elmaradás.

 

Középtávú piaci trendek

Csehország gazdasági növekedésének rendkívül fontos tényezője az autóipar. Ehhez a piaci fellendüléshez a Škoda elmúlt években mutatott nagyszerű teljesítménye is jelentősen hozzájárult.

A cseh újautó-piac a 2010 és 2017 közötti időszakban folyamatosan erősödő tendenciát mutatott. Ebben az időszakban az eladások 167 ezerről a rekordot jelentő 271 ezres szintre gyarapodtak. Ez az ország rohamos gazdasági fejlődésének, valamint a növekvő fizetőképes keresletnek köszönhető. 2018-tól aztán visszafogott csökkenésnek indultak az eladások. Két évvel ezelőtt 261 437, míg tavaly 248 896 új autó talált gazdára Csehországban – olvasható a nemzetközi autóipari statisztikákkal foglalkozó Focus2Move című oldalon.

 

Az alábbi táblázatokban a cseh piac 2020-as legnépszerűbb gyártóinak és a legkelendőbb modelljeinek 10-es toplistáját állítottuk össze:

 

Gyártói toplista:

  1. Škoda – 56 647 darab
  2. Hyundai – 11 959 darab
  3. Volkswagen – 10 849 darab
  4. Dacia – 7328 darab
  5. Toyota – 6879 darab
  6. Peugeot – 6393 darab
  7. Kia – 6158 darab
  8. Mercedes – 5398 darab
  9. Renault – 5020 darab
  10. Ford – 4251 darab

 

Modellek toplistája:

  1. Škoda Octavia – 15 041 darab
  2. Škoda Fabia – 12 280 darab
  3. Škoda Scala – 6508 darab
  4. Škoda Karaq – 6259 darab
  5. Škoda Kamiq – 5898 darab
  6. Hyundai i30 – 5164 darab
  7. Škoda Superb – 4639 darab
  8. Škoda Kodiaq – 4503 darab
  9. Hyundai Tucson – 3226 darab
  10. Kia Ceed – 2748 darab

 

MarkLines

Focus2Move

 

Oszd meg ezt a cikket!