Európai autópiacok alakulása 2020: Hollandia

Így befolyásolta a koronavírus-járvány az új autó értékesítéseket a hollandoknál.

A 2020-as év már minden bizonnyal a COVID-19 jegyében fog eltelni. Ám míg tavasszal a koronavírus-járvány rendkívül súlyos csapást mért az egyes országok gazdaságára, és ezáltal az autókereskedelemre is, addig úgy tűnik, az őszi második hullám nem, vagy csak minimálisan befolyásolja a járművek értékesítését.

Összeállításunkban sorra vesszük a számunkra legfontosabb európai autópiacokat, illetve azt, hogyan alakult az egyes országokban az autókereskedelem az idei évben.

 

Sorozatunk korábbi részei itt olvashatók:

  1. Olaszország
  2. Németország
  3. Egyesült Királyság
  4. Franciaország
  5. Spanyolország

 

Habár a koronavírus-járvány tavaszi hullámát egészen jól átvészelte, a szeptember egyáltalán nem hozott pozitív eredményeket a holland újautó-piac számára. A helyzetet tovább súlyosbította, hogy emellett az újonnan regisztrált megbetegedések száma is meredek emelkedésnek indult, még inkább megnehezítve a gazdaság kilábalását a válságból. Ennek eredményeként az idei év kilencedik hónapjában 29 434 autót értékesítettek, amely az egy évvel korábbihoz képest 22,8 százalékos csökkenést jelent. Éves összevetésben eddig 250 119 autó talált gazdára Hollandiában, ez pedig 25,1 százalékkal kevesebb, mint 2019 megegyező időszakában.

A legnépszerűbb márkák tekintetében, 2020 első kilenc hónapja alapján egyetlen gyártó van, amelyik növelni tudta eladásait a megelőző évhez képest: szeptember végéig mintegy 8,6 százalékkal több Kia fogyott a hollandoknál, mint egy évvel korábban. A legnagyobb, 45,7 százalékos visszaesést az Opel volt kénytelen elkönyvelni. A német céget a Suzuki (-34,5%), a Mazda (-31,3%), a Citorën (-30,3%), valamint a Ford (-28,3%) követi a legnagyobb zuhanás képzeletbeli toplistáján. De még az éllovas Volkswagen eladási adatai is 27,4 százalékos mínuszban vannak – derül ki a MarkLines autóipari szakportál által összegyűjtött statisztikákból.

 

A COVID-19 hatása

Hollandiában – Dél-Európa országaihoz képest – relatíve későn kezdte el éreztetni hatását a koronavírus-járvány, és a kormányzat hosszú ideig nem hozott semmilyen konkrét intézkedést a fertőzés terjedésének lelassítása érdekében. Majd Németország példáját követve, március utolsó hetében hirtelen leállították a gazdasági és kereskedelmi tevékenységek jelentős részét.

Vagyis a hónap háromnegyedéig minden a megszokott rendben zajlott. Ez pedig az eladási adatokon is meglátszott, hiszen az értékesítési statisztikák Európa többi országához mérten csak viszonylag kis mértékben, 24,6 százalékkal estek vissza. Csak összehasonlításként: a németeknél ez a szám 37,8, a briteknél 44,5, a spanyoloknál 70,2, míg az olaszoknál 85,3 százalékos volt.

Az első negyedévben a holland piac csökkenése mindössze 11,2 százalékos volt, ami azt jelenti, hogy összesen 103 229 kocsi talált gazdára 2020 első három hónapjában.

A környező országokhoz mérten, áprilisban az új autók piaca képes volt elkerülni a drámai összeomlást. Valójában az autókereskedések nyitva tarthattak és folytathatták tevékenységüket, melynek eredményeként a piac eladásai „csak” 53,7 százalékkal estek vissza, és 15 157 kocsi talált gazdára.

Kia Niro szemből, egy vízesés előtt állva

Májusban a holland piac egy olyan jelenségről számolt be, amely Svédországban is bekövetkezett. Ez pedig abban nyilvánult meg, hogy a járvány hatására teljes gazdasági zárlatot elrendelő országokhoz képest jóval nagyobb veszteségeket voltak kénytelenek elkönyvelni a megengedőbb, kevésbé szigorú intézkedések következtében. Az év ötödik hónapjában 14 661 autót értékesítettek, ez 59,8 százalékos visszaesést jelentett az egy évvel korábbi állapothoz mérten.

A június némi javulást hozott, ám a piac 40,3 százalékos csökkenése, és a 24 419 eladott új kocsi egyúttal azt jelentette, hogy az első félévet kereken 30 százalékos elmaradással zárta Hollandia 2019 első hat hónapjához viszonyítva. Januártól június végéig mintegy 156 742 autó talált gazdára.

Augusztusban némiképp javult a helyzet. Ugyanakkor a 26 461 darab értékesítés továbbra is 22,7 százalékkal kevesebb, mint a 2019 nyolcadik hónapjában mért adatok. Elmaradás tekintetében nagyjából ugyanezt a szintet hozta a szeptember is. A harmadik negyedév utolsó hónapjában 23 százalékkal estek vissza az eladások, noha az értékesített darabszám 29 428-ra növekedett.

Ennek köszönhetően a harmadik negyedév végén 250 ezer 113 darab autó értékesítésénél tart a holland piac. 2019 első három negyedévéhez mérten pedig 24,5 százalékos az elmaradás.

 

Középtávú piaci trendek

A holland járműpiacra komoly hatással voltak az elmúlt években bevezetett, az alternatív üzemanyagokat használó autók vásárlásást ösztönző kormányzati csomagok. Ezek eredményeként a piac jelentős ingadozásokat mutatott be gyorsan felívelő, és ugyanilyen tempóban hanyatló periódusokkal, attól függően, hogy épp elindult, vagy véget ért egy-egy támogatási csomag.

Ha a 2010 és 2019 közötti periódust nézzük, a holland piac nagyjából 33 ezer eladott autóval, a 2010-es 477 ezerről a tavalyi év végén mért 444 ezerre zsugorodott. A mélypontot a 2016-ban mért 385 ezer, míg a csúcsot a 2011-es 555 ezer jelentette – olvasható a nemzetközi autóipari statisztikákkal foglalkozó Focus2Move című oldalon.

 

Az alábbi táblázatokban a holland piac 2020-as legnépszerűbb gyártóinak és a legkelendőbb modelljeinek 10-es toplistáját állítottuk össze:

 

Gyártói toplista:

  1. Volkswagen – 26 468 darab
  2. Kia – 21 052 darab
  3. Peugeot – 17 673 darab
  4. Toyota – 15 486 darab
  5. Opel – 15 073 darab
  6. BMW – 14 717 darab
  7. Ford – 14 624 darab
  8. Renault– 14 364 darab
  9. Skoda – 11 970 darab
  10. Volvo – 10 387 darab

 

Modellek toplistája:

  1. Kia Niro – 8686 darab
  2. Volkswagen Polo – 7414 darab
  3. Ford Focus – 5969 darab
  4. Opel Corsa – 5813 darab
  5. Renault Clio – 5577 darab
  6. Kia Picanto – 5478 darab
  7. Volkswagen Golf – 5300 darab
  8. Ford Fiesta – 4829 darab
  9. Hyundai Kona – 4829 darab
  10. Peugeot 208 – 4736 darab

 

MarkLines

Focus2Move

 

Oszd meg ezt a cikket!