Jövőre központilag vezetik a károkat

Forrás: 

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításnak (kgfb) az idei lesz az utolsó nagy – november 1-jén induló – kampánya, 2010-től ugyanis már azon az évfordulós napon kell az új tulajdonosoknak eldönteniük, hogy átszerződnek-e egy másik társasághoz, amikor szerződésüket megkötötték. Kedvező változás lesz az autósok számára az is, hogy a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) fogja nyilvántartani a káreseményeket, és a bonus-malus rendszer adatait is begyűjtik 2011-ig. Tanulva a MÁV Biztosító csődjéből, jövőre létrejön a Mabisznál a Garancia Alap, így minden károsult időben hozzájut majd a kártérítés összegéhez, olyankor is, ha biztosítója anyagi gondokkal küzd.

Idén még a régi rendszer szerint, október 31-én közlik a biztosítótársaságok a 2010. évi kgfb-tarifái­kat, és továbbra is egy hónapjuk lesz az autósoknak arra, hogy ha kedvezőbbnek tartják máshol a tarifát, akkor döntsenek a biztosítóváltásról, majd december 31-ig megkössék az új szerződésüket. A jövő esztendőtől azonban valamennyi új gépjármű-tulajdonosnak már a friss biztosítási szerződés időpontja lesz a fordulónapja. A jelenlegi tulajdonosváltási, illetve gépkocsi-vásárlási tendenciákat figyelembe véve a teljes gépjárműállomány öt százaléka cserél gazdát évente, beleértve az új vásárlásokat is. Így még 3-4 évig lesz értelme az intenzív őszi kampánynak – mondta lapunknak Rácz István, a Biztosítás.hu ügyvezető igazgatója. A jelenleg szerződéses gépjárművek tulajdonosai továbbra is az őszi kampány során mondhatják fel biztosításukat, arányuk folyamatosan csökkenni fog. Egy másik, a gépjármű-tulajdonosokat érintő kedvező változás, hogy janu­ár 1-jétől az eddigi 30 nap helyett 60 nap áll a rendelkezésükre, hogy az új csekket befizessék. Ez azért is fontos, mert aki halogatja a számla kiegyenlítését, az sem veszíti el a bónuszát. A bonus-malus rendszer egyébként nem változik, de 2011-től nem köbcenti, hanem teljesítmény alapján kell besorolni az autókat és a motorkerékpárokat. Amíg a Mabisz nem tölti fel a kártörténeti adattárát, addig a biztosítók kötelesek az adatokat a Mabisz rendelkezésére bocsátani, így gyorsabb lesz az ügyintézés, mint amikor az ügyfélnek kellett beszereznie ezeket az igazolásokat. A késedelmesen fizetők bónusz­besorolása a jövőben megmarad, de a kieső napok egy részére büntetést kell majd fizetni. Ez a büntetés az úgynevezett „fedezetlenségi díj” lesz, amelynek mértéke várhatóan jelentős lesz, megpróbálja majd elrettenteni a díj nem fizetésétől az autósokat.

A tarifák feltehetően kedvezőbbé válnak idén is – vélekedett Rácz István. Egy alacsony tarifát alkalmazó társaság, a Wabard Biztosító idén – felfüggesztése miatt – kimarad a kampányból. Így a többi biztosító megpróbál az állományából elcsábítani és saját ajánlatát kedvezőnek bemutatni. Emellett a verseny is lefelé szoríthatja a díjakat. A szakember azonban új szereplő megjelenésére nem számít.

Oszd meg ezt a cikket!